Twinkle | Digital Commerce

‘Macy’s heeft wat Amazon niet heeft’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:28

De Amerikaanse warenhuisketen Macy’s gooit honderd winkels in het slot. Wordt winkelsluiting in ons land vaak gerelateerd aan Zalando en Bol.com, in de VS is Amazon de digitale Angstgegner. ‘We blijven in het voordeel op Amazon’, reageert Macy’s financiële topvrouw monter.

Macy’s kampt al zes kwartalen achter elkaar met teruglopende winkelinkomsten. Het bedrijf sluit begin volgend jaar honderd vestigingen. Het gaat om 14 procent van alle winkels in de VS. De omzet van Macy's daalde met 3,9 procent tot 5,9 miljard dollar, de nettowinst van 217 miljoen dollar naar 11 miljoen dollar.  Macy’s gaat meer energie steken in digitale oplossingen. De aandelenkoers ging prompt omhoog.

Zien, voelen, passen
In een gesprek met analisten zei cfo Karen Hoguet dat Macy’s één groot voordeel heeft op Amazon: fysieke ruimte. Business Insider tekende uit haar mond op: ‘Laten we het belang dat de meeste van onze leveranciers hechten aan winkels niet vergeten. Wij bieden de mogelijkheid waren te etaleren, faciliteren een plek waar consumenten niet alleen kunnen kopen, maar waarin we ze ook outfits kunnen samenstellen. Bezoekers kunnen echte kleuren zien, stoffen voelen, kijken hoe iets zit en staat. Niet voor niets wordt nog altijd het leeuwendeel van de artikelen in winkels gekocht.’

Amazon in fashion
Ongeveer negen op de tien Amerikaanse aankopen worden nog altijd offline gedaan, volgens Business Insider reden waarom Amazon en andere e-commerce bedrijven zelf de winkelstraat opzoeken. In de winkels van Amazon hangt overigens geen mode, een categorie waar de e-commerce reus de laatste tijd flink in investeert. Afgaande op data van marktonderzoeker Cowen & Co streeft Amazon Macy’s volgend jaar al voorbij als grootste kledingverkoper van de VS.

Lees ook: Target komt terug op Amazon-blokkade (8 augustus 2016)