Twinkle | Digital Commerce

Goed voorjaar voor online detailhandel

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 0:53

De online verkopen in de Nederlandse detailhandel lagen afgelopen juni 19 procent hoger dan in juni vorig jaar. Daarmee komt de groei over het hele afgelopen kwartaal ook op dat percentage uit. De totale detailhandelsbestedingen (online plus offline) namen in die periode met een half procent toe.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanochtend. Na een sterk eerste kwartaal (20 procent groei) beleefden online verkopers ook een goed tweede kwartaal van dit jaar, met de genoemde 19 procent omzetgroei.

Het CBS onderscheidt twee verschillende soorten online verkopers: zij die primair online verkopen (zie ‘Webwinkels’ hieronder in groen) en zij die internetverkoop als nevenactiviteit hebben (zie ‘Detailhandel (geen webwinkels)' hieronder in donkerblauw). Te zien is dat de online groei van deze laatste groep achterblijft bij de totale groei (lichtblauw); partijen die zich concentreren op het web groeien harder. Tot een jaar geleden was het andersom:

Meer cijfers bij het CBS.