Het wil maar niet vlotten met de positieve gevolgen van de digitale koerswijziging van Beate Uhse. Het moederbedrijf van Pabo.nl en Christine Le Duc zag zijn e-commerce omzet in het eerste half jaar met 18 procent dalen.
Eind vorig jaar schrapte Beate Uhse vijftig banen om zich volledig op e-commerce te kunnen richten. De catalogus ging de deur uit en een flink aantal winkels werd gesloten. Momenteel zijn in Nederland nog twintig fysieke vestigingen geopend.
Winst uit e-commerce
Hoewel de e-commerce omzet met zo’n 5 miljoen euro daalde (pdf) ten opzichte van het eerste half jaar van 2015, steeg de uiteindelijke opbrengst uit online verkoop in de afgelopen zes maanden wel. Het bedrijf boekte vorig jaar nog een verlies vóór aftrek van rente en belasting (EBIT) van 164 duizend euro. Nu staat de teller op 795 duizend euro winst.
Overall omzet
De totale omzet van Beate Uhse daalde met 20 procent van 65,5 miljoen euro naar 52,3 miljoen euro. De kostenbesparende maatregelen en de lopende herstructurering van het bedrijf zorgde voor een teruglopend verlies van 2,7 miljoen euro vorig jaar naar 2,2 miljoen euro in de afgelopen zes maanden.
Verwachtingen
Voor de tweede helft van 2016 verwacht Beate Uhse een lichte verbetering van zijn resultaten. De overall omzet komt waarschijnlijk uit tussen de 105 en 110 miljoen euro. Over de winstverwachting is het erotiekconcern iets voorzichtiger, daarvoor wordt tussen de 1 miljoen euro verlies tot 2 miljoen euro winst geschat.
Lees ook:
Dennis van Allemeersch: ‘Ik heb iets met hoogtes bereiken’ (19-4-2016)
Oke.
Heeft dit ook te maken met toenemende concurrentie van Willie? Die volgens mij een redelijk marktaandeel te pakken heeft gekregen en heeft afgesnoept van PABO.