Voor de periode van een jaar waren alle klantgegevens van Typhone.nl en zakenpartners Phonehouse.nl, Mediamarkt.nl en Gsmeasy.nl toegankelijk voor buitenstaanders. Het datalek is inmiddels gedicht.
‘Na de overname van Typhone door Relevant Holdings (zomer 2015, red.) vond er een gefaseerde migratie van de systemen plaats waarbij dit lek is opgemerkt’, laat cfo Paul Hoogewind optekenen in een persbericht. ‘We vinden het natuurlijk vervelend voor onze klanten. Uiteraard hadden we dit graag anders gezien, maar op dit moment is ons geen misbruik bekend. De nieuwe it-systemen voldoen aan de nieuwste veiligheidsstandaarden.’
Gegevens
Een jaar lang konden anderen de klantgegevens van genoemde partijen inzien. Het zou dan gaan om naw-gegevens, bankrekeningnummers en - in sommige gevallen - documentnummers van id-kaarten, schrijft Tweakers.
Klantbestand
Omdat Typhone.nl niet met wachtwoorden en gebruikersnamen werkt, maar een ordernummer verstrekt voor de status van de bestelling, hoeven klanten deze gegevens niet te wijzigen. Typhone.nl heeft 201.000 klanten, hoeveel klanten van zijn partners zijn gedupeerd, is onbekend.
Wat is de boete nu geworden dan? En is hier nu melding van gemaakt bij autoriteitpersoonsgegevens.nl want ik geloof dat dat verplicht is?
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/melden/meldplicht-datalekken
@MiC: zie ook een artikel van ons van vorig jaar: Wat betekent de meldplicht datalekken voor u?