Twinkle | Digital Commerce

Walmart ruilt online super voor Jd.com-aandeel

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 0:52

Walmart heeft een aandeel van 5 procent genomen in het Chinese Jd.com. In ruil daarvoor verkoopt ’s werelds grootste retailer zijn Chinese online supermarkt Yihaodian aan Alibaba’s concurrent.

Walmart wil met het nieuwe partnership zijn positie op de Chinese markt verder uitbreiden. Het Amerikaanse bedrijf heeft volgens Internet Retailer moeite om zich aan te passen aan de andere cultuur en het koopgedrag van consumenten in het Aziatische land.

1,5 miljard dollar
Jd.com en Walmart koppelen hun supply chain en de Chinese afdeling van Sam’s Club opent een winkel binnen Jd.com. De samenwerking kost Walmart zo’n 1,5 miljard dollar tegen de huidige aandeelprijs.

Betrouwbaarheid
Voor Jd.com betekent de koop van Yihaodian een stap op de online boodschappenmarkt. Dit zal de online retailer helpen in zijn concurrentiestrijd met het veel grotere Alibaba. Jd.com wil met Walmart aan zijn zijde laten zien dat het een betrouwbaardere partner is voor andere webverkopers en consumenten dan zijn concurrent.