Twinkle | Digital Commerce

Meeste webshoppers hebben genoeg aan Nederland

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:32

Het leeuwendeel van de Nederlandse webshoppers beperkt zich tot aankopen bij Nederlandse webshops, blijkt uit cijfers van Eurostat. Drie op de tien shoppers deden vorig jaar een aankoop bij een aanbieder uit een ander EU-land.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) publiceert vandaag over de cijfers van haar Europese equivalent. Kocht 30 procent van de Nederlandse webshoppers vorig jaar in een webshop uit een andere lidstaat, 20 procent van de shoppers deed dat in een ander land buiten de EU. De groepen zullen deels overlappen.

Lokaal aanbod volstaat
Het gros van de Nederlandse webshoppers kan toe met het lokale aanbod, althans tot en met eind vorig jaar. Hetzelfde geldt voor de meeste andere lidstaten. Uit onderstaand diagram blijkt dat ons land op dit punt niet veel afwijkt van het EU-gemiddelde:




Bekende cijfers
Onder de kop ‘Meer Nederlanders shoppen online’ haalt het CBS ook andere cijfers (pdf) aan van Eurostat. Daaruit bleek eind vorig jaar al dat 71 procent van de consumenten in Nederland (16-74 jaar) online koper is. Het percentage webkopers ligt lager dan in Groot-Brittannië, Denemarken, Luxemburg en Duitsland en net zo hoog als in Finland en Zweden. Het Europese gemiddelde kwam uit op 53 procent.

Online omzet en eGDP
Gemeten naar het percentage online shoppers bezet Nederland dus een gedeelde vijfde plaats in de EU. Naar omzet bezet ons land de zevende stek, bleek onlangs uit cijfers van Ecommerce Europe. Ook als het gaat om de impact van e-commerce op het Bruto Binnenlands Product (eGDP) moeten we zes andere landen voor ons dulden. Op alle lijstjes (e-commerce penetratie, bestedingen en lokale impact) staat Groot-Brittannië bovenaan.

Lees ook: