Twinkle | Digital Commerce

Google gaat GTIN-verplichting handhaven

2017-05-27
180101
  • 1:31

Google wil precies weten wat productadverteerders aanbieden. Daarom moeten zij zogenoemde Global Trade Item Numbers doorgeven voor de merken die ze verkopen. De verplichting gold al voor vijftig merken, sinds gisteren is ze opgerekt.

Een Global Trade Item Number (GTIN) maakt dat een bepaald product wereldwijd kan worden geïdentificeerd. ‘GTIN's geven ons inzicht in wat u precies verkoopt.’, legt Google zelf uit. ‘Als we weten wat u verkoopt, kunnen we u helpen de prestaties van uw advertenties te verbeteren door waardevolle informatie over het product toe te voegen en advertenties op een relevantere manier aan gebruikers te tonen.’

Verschillende verkopers
Als er een GTIN is voor een product, moeten adverteerders dat nummer vanaf nu altijd doorgeven aan Google. Het betreft min of meer per definitie artikelen die op meerdere plekken verkrijgbaar zijn. Google: ‘Als u merkproducten verkoopt die door verschillende verkopers worden verkocht, is het verstandig de nieuwe vereisten te bestuderen en goed te controleren of uw productgegevens correct en actueel zijn. Als u producten op maat, handgemaakte of vintageproducten verkoopt, heeft deze verandering op u waarschijnlijk geen invloed.’

Waarschuwen en handhaven
Google is afgelopen februari begonnen met het waarschuwen van adverteerders, op artikelniveau. Gisteren, op 16 mei, is de handhaving begonnen. ‘Na deze datum moet u aan de GTIN-vereisten voldoen om advertenties voor uw producten te kunnen blijven weergeven', aldus Google eerder.

Bereik en conversie
De GTIN-verplichting geldt voor productadvertenties in Australië, Brazilië, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Japan, Nederland, Spanje, Tsjechië, de Verenigde Staten en Zwitserland. Volgens Google helpen de nummers adverteerders om artikelen op meer plekken te tonen, zowel binnen Google en YouTube, als op partnersites. Behalve het bereik zou ook de effectiviteit ermee gediend zijn: ‘Bij verkopers die correcte GTIN's aan hun productgegevens hebben toegevoegd, is het conversiepercentage met tot wel 20 procent gestegen.’