Amazon test een eigen prijs tool onder een geselecteerde groep marktplaats merchants. De tool helpt ze automatisch op prijs te concurreren met andere verkopers van dezelfde artikelen.
Automate Pricing by Amazon past automatisch de prijs van een product aan als die van concurrenten daalt of stijgt. Merchants kunnen zelf instellen in hoeverre zij het bedrag voor een item willen laten aanpassen.
Buy Box
Uiteindelijk gaat het om een spel rond de Buy Box, Amazon’s directe koopknop op de productpagina waarvoor slechts één speler in aanmerking komt. Dit is de merchant die het beste uit de bus komt wat betreft prijs, voorraad, verzendopties en klantenservice. De rest van de partijen zijn in een blok onder deze buy button te vinden.
Onder of boven de prijs
Gebruikers van de Automate Pricing by Amazon tool kunnen kiezen voor een prijs onder de Buy Box-houder, dezelfde prijs als de Buy Box of net boven de Buy Box-prijs. Aangegeven in dollars of percentage:
Omstreden beleid AmazonBasics
Amazon kwam vorige maand in opspraak vanwege het prijsbeleid van zijn eigen label AmazonBasics. Het merk zou profiteren van het succes van andere verkopers op het platform, door de populairste producten na te maken en voor de helft van het bedrag te verkopen.
Opvallend dat Amazon dit zelf aanbied, als iedereen dit gebruikt en tegen elkaar opbied gaat een prijs toch automatisch richting een bepaald minimum.
ja en dan verdient niemand er meer wat aan behalve amazon. En de klant kan lekker goedkoop shoppen waardoor mnsen graag terug komen bij amazon wanneer ze iets nodig hebben.