Chanel verkoopt sinds kort parfum, make-up en huidverzorgingsproducten online aan Nederlandse klanten. Betalen kan met creditcard en iDeal, de verzending in speciale Chanel-dozen is bij orders vanaf 100 euro kosteloos. Kopers mogen per bestelling twee gratis samples uitzoeken.
Chanel verkoopt al ruim tien jaar parfum en cosmetica online in de Verenigde Staten. Ook Fransen kunnen deze artikelen al enige tijd bestellen. De ‘online boutique’ is sinds kort beschikbaar in het Nederlands, net als de telefonische klantenservice. In andere Europese taalgebieden ontbreekt de besteloptie vooralsnog.
Fashion e-commerce
Chanel riep lange tijd niet met online kledingverkoop te zullen starten, omdat de gewenste luxebeleving niet zou kunnen worden overgebracht op internet. Een jaar geleden liet het modehuis weten toch brood te zien in fashion e-commerce. ‘Geen shift, maar een evolutie’, volgens modedirecteur Bruno Pavolovsky. Daarmee moet eind dit jaar een begin worden gemaakt. Recentelijk stak Chanel een eerste teen in het water, met een bestelknop op de site van specialty atelier annex hoedenmaker Maison Michel.
Het is gewelding om te volgen hoe merken stukje bij beetje het internet ontdekken en omarmen. Ik ben ook benieuwd waar het midden gevonden zal worden tussen beleving en conversie, het is als een organisme dat zich ontwikkeld tot iets nieuws.
@John Pijnenburg
Voor merken als DIOR, CHANEL etc. zijn webshops zoals superwinkel (inkopen via grijze kanalen) een pain in the ass, deze merken stoppen veel geld in reclame om zo een beleving te creeren. Sites zoals superwinkel profiteren daar op een goedkope manier van door marges te verklijnen. In de branche zie je (helaas) steeds meer cowboys die goederen inkopen uit faillisementen of van ondernemers die doorleveren omdat ze anders hun merk kwijt raken. Het is een illusie om te denken dat de grote merken ooit aan dit soort sites (superwinkel) zullen gaan leveren, hierdoor valt de hele beleving weg.