Nederlandse consumenten betaalden het afgelopen jaar meer met iDeal, creditcard en Paypal, ten koste van de machtiging en acceptgiro. Vooral het gebruik van PayPal groeide het afgelopen jaar flink.
Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde eCommerce Payment Monitor. Het onderzoek, uitgevoerd door GfK in samenwerking met belangenvereniging Thuiswinkel.org en iDeal, biedt inzicht in het gebruik van online betaalmethoden in Nederland.
IDeal
IDeal is met een aandeel van 56 procent in 2015 nog steeds veruit het meest gebruikte betaalmiddel online. Het afgelopen jaar groeide dit aandeel met 2 procent ten opzichte van 2014, het aantal transacties steeg met 22 procent.
Creditcard en PayPal
De tweede positie wordt ingenomen door de creditcard met een aandeel van 12 procent. Het aantal betalingen steeg met 24 procent tot 17 miljoen transacties. PayPal is relatief de grootste stijger in de lijst, met een betalingsgroei van 34 procent. Desondanks heeft deze betaalmethode nog een klein aandeel in de markt (5 procent).
Hogere bestelwaarde op mobiel
Het blijkt dat consumenten steeds vaker meer geld spenderen via de smartphone. De bestelwaarde van smartphone orders steeg met 13 procent tot gemiddeld 54 euro. Ook op de tablet zijn de bedragen hoger; het gemiddelde bedrag lag hier op 96 euro (+14 procent). De waarde op desktop en laptops daalde met 2 procent tot gemiddeld 126 euro.
Food/nearfood
Het onderzoek bespreekt de food/nearfood markt als een branche waarin andere betaalgewoontes voorkomen dan in de rest van de markt. IDeal is hierin de meest gebruikte methode (53 procent), maar dankzij afhaalpunten op locatie pinnen klanten hier ook veel vaker (19 procent) dan bij andere orders (3 procent).
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Betaalmonitor: flinke groei voor PayPal
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.