Twinkle | Digital Commerce

Waarom u moet adverteren op de concurrent: 3 redenen

2017-05-27
180101
  • 1:50

Is het voor u als e-commerce ondernemer mogelijk om te adverteren op de merknaam van uw concurrenten? Mogelijk is het zeker. Maar wat kan het voor u als retailer opleveren? In dit artikel leest u drie redenen waarom u zou moeten starten met het adverteren op concurrenten.

Tekst: Amber Prinsen en Robert Verbeek

1.Onbewust adverteert u al op uw concurrenten
Ook al heeft u geen campagne opgezet om te adverteren op uw concurrent, toch is de kans groot dat u regelmatig zichtbaar bent op zijn merknaam. Naast de exacte merknaam wordt er namelijk ook vaak gezocht naar combinaties met zoekwoorden waar u wel actief op adverteert.

Zo wordt er per maand maandelijks 10.000 keer gezocht naar zoekwoordcombinaties als ‘klm vluchten’ en ‘klm tickets’. Wanneer u als online reisbureau breed adverteert op de zoekwoorden ‘vluchten’ en ‘tickets’, dan wordt ook uw advertentie weergegeven wanneer iemand zoekt naar vluchten van KLM. Door deze zoekwoordcombinaties zelf in te kopen, kunt u de resultaten beter monitoren en bijsturen. 

2. Bereik de doelgroep van uw concurrenten
‘Merknaamverkeer’ is het meest conversiegerichte zoekverkeer. Door te adverteren op de merknaam van uw directe concurrent presenteert u zichzelf als alternatief aan deze relevante doelgroep. Naast zichtbaarheid haalt u al snel 2 tot 3 procent van het verkeer van uw concurrenten naar uw website. Voor relevante zoekwoordcombinaties kan de ctr zelfs oplopen tot wel 10 procent.

3. Merknaamverkeer is converterend verkeer
Consumenten die zoeken naar merknaam zitten onderin de marketingfunnel. Zij zijn de oriëntatiefase voorbij en zijn concreet op zoek naar aanbieders. Kijk eens in uw AdWords-campagne; welke zoekwoorden hebben het hoogste conversiepercentage? Merknaamverkeer converteert vrijwel altijd het beste. Door hier op te adverteren behaalt u extra conversies. Kijk daarbij naast de directe conversies ook naar de ondersteunde conversies. Hierdoor zijn de kosten per conversie lager dan het in eerste oogopslag lijkt. Over het algemeen worden er minstens net zoveel ondersteunende conversies als directe conversies gemeten. Indirecte conversies kunt u terugvinden in bijvoorbeeld Google Analytics.

In het kort, door te adverteren op de concurrenten vergoot u uw zichtbaarheid onder een relevante doelgroep en kunt u het aantal conversies vergroten. Houd hierbij rekening met de ondersteunde conversiewaarde.

Amber Prinsen en Robert Verbeek zijn online marketing consultants bij Expand Online.