Twinkle | Digital Commerce

Instacart laat fabrikanten bezorgkosten betalen

2017-11-11
180101
  • 1:10

Insacart, ‘a grocery store in your phone’, laat voedingsmiddelenfabrikanten als Unilever, PepsiCo, General Mills en Nestlé bezorgkosten betalen ter promotie. De consument kan deze bijvoorbeeld uitsparen als hij voldoende artikelen van een bepaald merk bestelt.

Bloomberg schrijft over de opvallende stap in de strijd om de Amerikaanse supermarktklant, waarin Google zich recentelijk heeft gemengd. Ook Instacart is feitelijk geen supermarkt, maar een bestelplatform; de boodschappen worden door zogenoemde shoppers gedaan in de winkels van partners en (vaak binnen een uur) door onafhankelijke drivers bezorgd. Klanten betalen 5,99 dollar voor de service, maar dat dekt de werkelijke kosten niet volgens Instacart.

AdWords voor boodschappen
Instacart biedt fabrikanten sinds enige tijd de mogelijkheid om zich sterker te profileren, onder andere door te adverteren op het platform ('75 cent korting op Dove') of coupons te verstrekken ('gratis verzending bij besteding van 10 dollar aan Red Bull'). Volgens ceo Apoorva Mehta is het fabrikantenprogramma, eind vorig jaar geïntroduceerd, al goed voor 15 procent van Instacart’s inkomsten. ‘Het is een soort AdWords voor boodschappen’, zegt hij.

Winst in vier steden
Instacart zegt winstgevend te zijn in vier Amerikaanse steden, waaronder Chicago en San Francisco. Gemeten naar orders zou 40 procent van het volume inmiddels rendabel zijn.
 
Lees ook: ‘Instacart wordt vaste bezorgpartner van Whole Foods’  (24 februari 2016)