Picture this: man heeft een eigen bedrijf en liquiditeitsproblemen. Echtgenote oppert: 'Ach joh, ze betalen wel. En als ze dat niet doen, dan verkoop je toch gewoon de boot?' Man schiet overeind en kan acuut niet meer slapen. Wie herinnert zich deze commercial uit de jaren tachtig niet?
Ik beeld me zo in dat het op een dergelijke manier ook heel wat webshops moet zijn vergaan. Regelmatig ontvangen we mails van webshopeigenaren die de boel in de verkoop willen doen. Of wij nog gegadigden weten. Soms lukt het ons om voor cupido te spelen en koppelen we twee partijen aan elkaar.
'Geen tijd meer'
Maar wat is in de regel dé reden om met de webshop te stoppen? Meestal krijgen wij als verkoopreden te horen dat de webshopeigenaar in kwestie ‘door andere werkzaamheden geen tijd meer heeft voor de webshop’. Door andere werkzaamheden… dat betekent dat er dus nog een baan danwel bedrijf in het spel is. En tja, da’s altijd lastig, want dat betekent dat de webshop ‘erbij’ gerund wordt. En dat ‘erbij’, dat zien we toch vaak misgaan. Hoewel ik me kan voorstellen dat er soms eenvoudigweg geen andere keuze is.
Focus
Maar waar ligt dan de focus? Kun je er écht voor gaan als je de webshop slechts ‘erbij’ doet? Blijven de successen uit, eenvoudigweg doordat er te weinig tijd aan de webshop wordt besteed of ligt hieraan een andere reden ten grondslag? Voordat een webshop te koop wordt aangeboden, is er ongetwijfeld een hele fase aan voorafgegaan. Van doorzetten en volhouden. Van twijfelen en weifelen. Vaste baan opzeggen of niet? Verkopen of de webshop toch nog een kans geven? Maar soms moet je eerlijk zijn naar jezelf. En realistisch. En is het wellicht gewoon beter om afscheid te nemen zodat anderen er wellicht een nieuwe start aan kunnen geven en er wél het beoogde succes van kunnen maken. En die anderen, die komen dan in een gespreid bedje terecht. Daar valt ook weer wat voor te zeggen.
Kindje
En 'Dan verkoop je toch gewoon de boot’? Die uitspraak moet voor de man in de commercial gevoeld hebben als het verkopen van zijn eigen kindje. Bij de webshopeigenaren die hun webshop te koop willen aanbieden, zal het niet heel anders gegaan.
Leuk stukje, maar ik moet denk ik wel de eerste ondernemer nog tegenkomen die een webshop heeft overgenomen en dat als een 'gespreid bedje' heeft ervaren.