Twinkle | Digital Commerce

Neem privacybescherming als speerpunt

2017-11-11
180101

Meer dan de helft van de bedrijven in Nederland is het afgelopen jaar slachtoffer geweest van indirecte of directe internetbedreigingen: met name door DDoS-aanvallen. Ondertussen werkt de Europese Unie al vier jaar aan strengere privacyregels voor webshops.

Stap voor stap verandert de oude regelgeving in een code die past bij de grenzeloze mogelijkheden van de online wereld van nu, waarbij de privacy van de consument centraal staat. Online privacy neemt hiermee een steeds centralere rol in voor webondernemers. Wees de regelgeving vóór, en laat zien dat jij begrijpt hoe belangrijk bescherming van de privacygegevens van jouw klant is door deze punten na te lopen.   

Veiligheid voorop
Iedere webshop of database loopt het risico gehackt te worden. Situaties waarbij gegevens van miljoenen mensen op straat komen te liggen, zijn funest voor het imago als betrouwbare site. En kosten de webshop klanten. Zorg ervoor dat de beveiliging van je database op orde is, de techniek up-to-date is, en dat je werkt met een betrouwbare partij die de privacy van jouw klanten ook op waarde weet te schatten.

Stijlvol informatie verzamelen
Ga nog eens goed na welke info je wanneer vraagt aan de bezoekers van je webshop. Naam en adresgegevens zijn noodzakelijk om de bestelling te kunnen leveren, maar zijn alle vragen die je stelt van belang? Vraag je bijvoorbeeld zowel om een vast als een mobiel telefoonnummer en zijn mensen verplicht om beide in te vullen? En hoeveel tijd neemt dit invulproces in beslag? Te veel van het goede kan averechts werken en (potentiële) klanten voorgoed afstoten. Met de juiste balans kun je consumenten aangenaam verrassen!

Cookies: het gaat om het gevoel
De consument geeft deze data niet proactief af, maar het fenomeen ‘cookies’ wordt regelmatig ervaren als (lichte) inbreuk op de privacy. Met cookies is het eenvoudig om advertenties af te stemmen op het interessegebied van de specifieke bezoeker: die zich hierdoor sneller en vaker verleid voelt. Als je dagelijks brood koopt bij de bakker, wordt het na verloop van tijd gewaardeerd dat de bakker weet wat je wilt hebben. Toch wil je niet dat hij achter jouw rug om persoonlijke informatie met anderen deelt. Dat werkt in de webshop net zo: zet cookies in om relevant te zijn, maar wees je ervan bewust van hoe, hoe vaak en op welke manier je cookies presenteert. Het gaat om het vinden van de perfecte balans waardecreatie voor je onderneming en relevantie voor de klant.

Hoe vaak vragen webshops dezelfde gegevens opnieuw?
Er komen steeds meer alternatieven om databasebeheer (deels) uit handen te nemen. Dit zorgt naast bescherming van extra privacygevoelige gegevens voor meer administratiegemak voor u als webondernemer, en meer gebruiksgemak voor de consument. Bij sommige betaalmethodes hebben klanten niet meer nodig dan wat basisgegevens om online te winkelen. Dit scheelt het steeds opnieuw invullen en verzenden van gevoelige bankinformatie.

Wees vraag en regelgeving vóór
Zorg te allen tijde voor een veilige opslag van privacygevoelige info en werk samen met betrouwbare partners die passen bij het karakter van jouw webshop. Het lijkt een open deur, maar het heeft - mede door de nieuwe regelgeving - in toenemende mate verstrekkende gevolgen als het mis gaat met de borging van persoonsgegevens. Wees je daarnaast bewust van wat je mensen vraagt te delen, wat je hen verplicht te delen en hoeveel tijd en stappen dit de consument kost. Veiligheid, snelheid en gemak blijven de belangrijkste doorslaggevende factoren voor de consument om voor jóúw webshop te kiezen.
 
Robert Bueninck is countrymanager bij Klarna Nederland.