Twinkle | Digital Commerce

Ruim helft Nederlandse b2b-bedrijven in e-commerce

2017-05-27
180101
  • 1:20

Ruim de helft van de Nederlandse b2b-bedrijven verkoopt producten of diensten online. Daarmee loopt ons land voorop in de ontwikkeling van e-commerce in b2b. De helft van de bedrijven die nog niet online verkopen, zegt echter dit ook de komende twee jaar niet te doen.

Dat blijkt uit de Sana B2B e-commerce Monitor 2015, waarvoor 520 beslissers in e-commerce bij internationale b2b-bedrijven zijn geïnterviewd.

Bijna de beste
Nederland presteert met 52 procent van de b2b-bedrijven met een e-commerce business het één na beste in een lijst met België, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Laatstgenoemde is aanvoerder met 64 procent.

Service voor klanten
Vooral bedrijven in de industriesector verkopen nog niet online. Tweederde heeft geen online verkoopkanaal, maar 40 procent daarvan geeft aan uiterlijk in 2017 daarin te willen investeren. Bedrijven die wel al in e-commerce zijn gestapt zeggen dit vooral te hebben gedaan om de gebruiksvriendelijkheid en de service voor klanten te verbeteren. Daarna komt de wens voor meer omzet via de webwinkel.

Struikelblokken
De belangrijkste struikelblokken in e-commerce voor b2b-bedrijven zijn IT-beveiliging, de integratie met het ERP-systeem en de beschikbaarheid van realtime orderinformatie. ‘Er is veel koudwatervrees’, laat Michiel Schipperus, ceo van Sana Commerce, optekenen in een persbericht. ‘Ook denken veel bedrijven dat hun business niet geschikt is voor e-commerce, terwijl dat in veel gevallen wel degelijk het geval is’.

Lees ook:
- ‘Twijfels over b2b e-commerce niet ongegrond’ (2-10-2015)
- ‘B2b e-commerce is meer dan een IT-kwestie’ (16-9-2015)