Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: sokken per kwartaal

2017-05-27
180101
  • 1:39

Het nieuwe modemerk Manitou verkoopt sokken voor mannen – in abonnementsvorm. Eigenaars Louise Stutterheim en Caroline Sliedrecht vinden het hoog tijd om de Nederlandse gemakzuchtige man stijlgevoel bij te brengen. Ze beginnen bij het fundament en verklaren de oorlog aan de sportsok.

Tekst: Danielle Scheffer

Sokken zijn voor de meeste mannen een vanzelfsprekendheid. Ze zijn er gewoon: ze liggen in een la en hij trekt ze aan zonder erbij na te denken. ‘Wij zien in onze omgeving dat het mannen niet lukt zich tot in de puntjes te verzorgen. De wil is er wel, maar een geslaagde outfit wordt telkens teniet gedaan door een gebrek aan oog voor de laatste details’, zegt Louise Stutterheim. Sokken zijn basic, maar kunnen een wereld van verschil maken, vinden zij en haar compagnon Caroline Sliedrecht. Ze bedachten daarom een nieuw concept: sokken in abonnementsvorm, sinds begin november te koop op Manitou-amsterdam.nl. ‘Daarmee spelen we in op de aangeboren luiheid van de man. We komen hem tegemoet door hem periodiek te voorzien van iets wat hij veronachtzaamt.’ Oftewel zowel stijlvolle sokken als aandacht voor details.



Manitou wordt vooral via social media in de markt gezet. ‘Enerzijds omdat we bewustwording willen creëren en anderzijds omdat simpelweg daar de return on investment hoog is in ons segment.’ De kwalitatief hoogwaardige sokken - gemaakt in Azië en op de site de Rolls Royce onder de sokken genoemd - worden in pakketvorm aangeboden en naar keuze per kwartaal of halfjaar bezorgd. De distributie is uitbesteed aan een logistiek bedrijf in Margraten, dat samenwerkt met een sociale werkplaats voor het inpakken van de sokken.

Hoe zijn de werkzaamheden bij de eigenaars verdeeld? ‘Caroline woont in Singapore en zorgt vooral voor de kwaliteit, leverancierscontrole, import en export. Ik regel vanuit Amsterdam vooral sales, distributie, pr en klantcontact’, vertelt Stutterheim. De toekomst zien ze positief: ‘Over een jaar is ons project in volle gang. Na de sokken staat het uitbannen van het grauwwitte T-shirt bovenaan onze wenslijst.’