Twinkle | Digital Commerce

Online boodschappen doen wint sterk aan populariteit

2017-11-08
180101
  • 1:43

Steeds meer Nederlanders doen dagelijkse boodschappen online. In november besteedden consumenten samen 2,7 procent van het boodschappenbudget op internet. Dat is een vol procentpunt meer dan een jaar geleden. De groei trekt bovendien aan.

Dat blijkt uit een maandbericht (pdf) van GfK. Het online omzetaandeel in boodschappen groeide afgelopen maand harder dan in de maanden daarvoor: van 2,3 procent in oktober naar 2,7 procent in november. Een jaar eerder, in november, 2014 bedroeg het online omzetaandeel nog maar 1,7 procent.

Bezorgen wint van afhalen
De groei is mede mogelijk gemaakt door de aanwas van online kopers, blijkt uit de tabel hieronder. Daarin is ook te zien dat afhalen tekent voor ongeveer een kwart van de digitale boodschappenmarkt. Bezorging is veel populairder.

Supermarkten
Uit het bericht van GfK: ‘Steeds meer huishoudens kopen hun dagelijkse boodschappen online, bijvoorbeeld bij supermarkten, drogisterijen en speciaalzaken. Bijna 9 procent van de huishoudens heeft tussen week 41 en 44 online dagelijkse boodschappen gedaan.’(…) ‘Nederlandse supermarkten zien het online omzetaandeel ook groeien. Tussen week 41 en 44 werd 1,6 procent van de supermarktbestedingen online gedaan.’

Stempel
Het online omzetaandeel van de supermarkten is met deze 1,6 procent kleiner dan de eerder genoemde 2,7 procent. Conclusie: andere winkeltypes en pure internetaanbieders (waaronder maaltijdboxconcepten) drukken een belangrijke stempel op de online bestedingsgroei.

Van 2 naar 16 procent in vijf jaar?
GfK’s Marco Wolters sprak afgelopen dinsdag op Shopping Time over het bestedingspatroon van consumenten. In 2020 denken Nederlanders 16 procent van hun food-aankopen online te doen, haalde hij een peiling aan. Jumbo’s e-commerce directeur Roland van den Berg noemde die prognose op Nyenrode ‘aan de hoge kant’.

Maaltijdbox
Uit de laatste Thuiswinkel Markt Monitor, ook opgesteld door GfK, bleek dat de online food en ‘nearfood’ bestedingen in het derde kwartaal van dit jaar 174 miljoen euro bedroegen. Uit aanvullend onderzoek van GfK zou blijken dat niet minder dan 27 procent van de Nederlanders overweegt om komend jaar een maaltijdbox te bestellen, een belangrijke aanjager van de groei.

Lees ook: Boodschappen online: hype of hit? (27 november 2015)