Twinkle | Digital Commerce

Meeste EU-burgers kopen nu online

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:17

Een meerderheid van de inwoners van de Europese Unie tussen de 16 en 74 jaar koopt online, heeft Eurostat becijferd. De e-commerce penetratie in de EU ligt op 53 procent, versus 30 procent in 2007. Nederland moet een aantal andere lidstaten voor zich dulden.

Volgens Eurostat koopt 71 procent van de Nederlanders (althans binnen de genoemde leeftijdsgrenzen) online. De penetratie is hoger in Groot-Brittannië (81 procent), Denemarken (79 procent), Luxemburg (78 procent) en Duitsland (73 procent) en net zo hoog als de onze in Finland en Zweden. Noorwegen, geen lid van de EU, scoort met 76 procent overigens ook beter dan ons land.

E-commerce penetratie in beeld
Onderstaande tabel (laatste kolom) brengt een en ander in beeld.

Steeds meer internetgebruikers online koper
Brussel had als doel gesteld dat minimaal de helft van de EU-burgers eind dit jaar online zou moeten kopen. Dat doel is getuige de recente cijfers gehaald, niet alleen omdat er meer internetgebruikers zijn gekomen, ook omdat steeds meer internetters het web gebruiken om online te shoppen; onderstaande grafiek brengt de ontwikkeling van het aandeel online kopers onder de Europese internetgebruikers in kaart:

Kleding en sportartikelen
Uit onderstaand diagram volgt dat kleding en sportartikelen het meest populair zijn onder de webshoppers in de EU:

Cross-border e-commerce
Hieronder is te zien dat 30 procent van de webshoppers inmiddels koopt bij handelaren in andere lidstaten:


Meer cijfers van Eurostat vindt u hier.