Twinkle | Digital Commerce

John Lewis slingert kerstshop online

2020-08-26
1000562
  • [nieuws]
  • 1:29

De Britse warenhuisketen John Lewis heeft de digitale deuren van zijn online kerstwinkel ‘eerder dan ooit’ geopend. Reden: het aantal zoekopdrachten naar kerstgerelateerde feestartikelen op zijn website was met 370 procent gestegen.

Vier maanden voor Kerst ging John Lewis’ kerstshop afgelopen maandag live, tien dagen eerder dan vorig jaar. Concurrerende warenhuizen Selfridges en Liberty hadden daarmee het nakijken. Voor de Britse keten is deze vroege start een niet meer dan logische stap, gezien de online getoonde interesse in kerstballen, kaarten en inpakpapier. ‘Kerstvieringen vinden meestal thuis plaats en we hebben gezien hoe de lockdown ervoor heeft gezorgd dat mensen meer over hun huis nadenken, dus misschien moeten we niet verbaasd zijn dat mensen nu al nadenken over hoe ze hun huis deze Kerst zullen versieren’, stelt de kerstinkoper van John Lewis.

Digitaal wachtrijsysteem

De Britse warenhuisketen zette recent ook een pilot op met een virtueel wachtrijsysteem, zodat de klant ‘vanuit het comfort van zijn auto op zijn beurt in de rij kan wachten’. Shoppers kunnen met hun smartphone een QR-code scannen en vervolgens hun positie in de digitale wachtrij realtime volgen. Per sms worden zij op de hoogte gehouden en geïnformeerd wanneer ze de winkel kunnen betreden. Ook is het voor klanten mogelijk een specifiek tijdslot te boeken om terug te keren als ze de winkel niet onmiddellijk kunnen betreden.

‘Naarmate de onzekerheid rond de pandemie voortduurt en de lange hete zomerdagen een verre herinnering worden, weten we dat het lang wachten is buiten in de regen om je favoriete winkel binnen te gaan’, verklaart Peter Cross, directeur klantervaring van Waitrose (dochterbedrijf van John Lewis, red.) de keuze voor dit virtuele wachtrijsysteem. De proef vindt gedurende vier weken plaats in drie John Lewis-winkels en zes Waitrose-winkels.

Lees ook: Drive-through optie voor klanten Marks & Spencer