Nederlandse consumenten doen dit jaar 34 procent van hun sintaankopen online. Dat is net iets meer dan vorig jaar (33 procent). Het feest is minder populair geworden, maar de mensen die het vieren pakken groter uit.
Dat meldt Q&A Research & Consultancy op basis van onderzoek onder 1.250 consumenten. Volgens het bureau lieten de totale bestedingen zich dit jaar lastiger voorspellen dan eerdere jaren. 14 procent van de consumenten twijfelt namelijk nog of ze het feest gaan vieren en meer mensen laten de goedheiligman aan hun huis voorbij gaan.
Uitpakken
De consumenten die Sinterklaas verwelkomen, zijn van plan om meer te besteden dan vorig jaar. Q&A verwacht daarom dat de totale uitgaven even hoog zullen zijn als in 2014. 83 procent zegt één of meer cadeaus te kopen. 53 procent daarvan denkt ‘waarschijnlijk wel’ iets online te zullen kopen, vorig jaar was dit 57 procent.
Mobiel betalen minder een probleem
Net als vorig jaar verwachten maar weinig (11 procent) consumenten hun cadeaus via de smartphone te kopen. Vooral omdat het scherm te klein is. In vergelijking met 2014 is mobiel betalen minder een issue geworden; 16 procent zegt dat dit een reden is om niet mobiel te kopen, tegenover 22 procent vorig jaar. Meer consumenten willen de producten eerst zien, voelen of ruiken dan in 2014.
30 procent meer omzet
Thuiswinkel.org verwacht dat Nederlandse webwinkeliers dit jaar 30 procent meer omzet boeken dan vorig jaar in de aanloop naar Sinterklaas. ‘Dit omdat het winkelen op internet dit jaar al stevig is gegroeid’, motiveert directeur Wijnand Jongen het hoge percentage. ‘Daarnaast zorgt de economische groei voor een extra boost.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Sinterklaas koop cadeaus iets vaker op het web
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.