Online verkopers in de EU zouden niet verplicht moeten worden te leveren aan inwoners van de hele Unie. Ze moeten regionale prijsverschillen kunnen hanteren als daar objectieve redenen voor zijn. Vertrouwen op ondernemersvrijheid is cruciaal.
Dat verklaart Ecommerce Europe naar aanleiding van de Single Market Strategy (pdf) van de Europese Commissie. De strategie werd gisteren gepresenteerd in Brussel. Doel is de handel tussen de lidstaten te bevorderen, binnengrenzen te slechten en te komen tot een interne markt. Veel aandacht gaat uit naar cross-border e-commerce.
Gelijke behandeling
Ecommerce Europe is over het algemeen blij met de uitgezette koers, maar de belangenkoepel benadrukt dat er geen verschillen mogen ontstaan tussen bedrijven die offline actief zijn en bedrijven die (ook) online verkopen. ‘Nieuwe voorstellen zouden niet moeten leiden tot twee verschillende juridische regimes voor producten, afhankelijk van of ze online en/offline zijn gekocht.’ E-commerce Europe noemt gelijke behandeling in de verschillende kanalen essentieel voor de toekomst van de retailsector in een interne markt.
Discriminatie
De Europese Commissie wil de toegang van Europese burgers tot de online markten verruimen, door paal en perk te stellen aan ongerechtvaardigde discriminatie en geo-blocking. ‘Ecommerce Europe vraagt de Europese beleidsbepalers voorzichtig te zijn, en zich ervan te vergewissen dat alleen de ongerechtvaardigde praktijken verboden zullen worden’, verklaart de koepel.
Objectieve reden
Differentiatie in prijs en voorwaarden zou toegestaan moeten zijn als er een ‘objectieve reden’ aan ten grondslag ligt, aldus Ecommerce Europe in zijn statement. Binnen dat kader - veel hangt af van interpretatie - is het cruciaal dat bedrijven kunnen vertrouwen op economische vrijheden en ondernemersvrijheden. ‘Hoe dan ook mogen de nieuwe regels niet leiden tot een verplichting voor online retailers om overal in de Europese Unie te verkopen, omdat online bedrijven veel objectieve redenen kunnen hebben om dat niet te doen.’
Lees ook: Brussel zet cross-border e-commerce hoog op de agenda (26 maart 2015)
Goed dat hier aandacht voor is. Verkopen in de gehele EU zou mooi zijn, maar er moet ook verzonden worden. En dan is er ineens geen interne markt. Verzendkosten naar Frankrijk, Spanje, Italie en al helemaal naar Polen en Roemenië zijn gewoon exorbitant hoog. Dat móet je dus in de prijs kunnen doorberekenen. Qua verzending is er nog lang geen één Europese markt. Laten ze dat eerst eens regelen...
Krijgen we dan ook 1 BTW-tarief en afdracht BTW alleen in het land waar de verzending vanuit plaatsvindt?
Verzendkosten worden zelf een fiks deel hoger als je maar net de grens overgaat. 1 Km Duitsland in betekend fiks meer kosten, ook nog eens bij retour zending. Dan inderdaad nog verschillende BTW tarieven en ook de juridische gelijkheid is er nog lang niet op alle vlakken. Als laatste: als ik niet uitsluitend met vooruitbetaling mag handelen worden de juridische kosten om mijn geld in Griekenland te halen natuurlijk een stuk hoger dan alleen in Nederland.
Haha, wat een nietsnutten zijn het toch. Hoe zouden ze dat in godsnaam kunnen verplichten? Het heeft te maken met dat de tarieven ontzettend hoog zijn, de retouren lastig, en de levertijden onbetrouwbaar. Denken ze nou echt dat als het allemaal zomaar kon dat een ondernemer het niet meteen zou oppakken?
De bestuurders in europa hebben maar al te vaak voldoende aangetoond de realiteit volledig uit het oog verloren te hebben... ook nu slaan ze de plank compleet mis. Los eerst de btw problematiek en de scheve verzendkosten maar eens op, en dan pakken ondernemers dit vanzelf op!