Twinkle | Digital Commerce

WeMarket geopend: ‘Het is een nieuwe categorie marktplaats’

2017-05-27
180101
  • 2:27

WeMarket, de nieuwe b2b-marktplaats van WeTransfer-oprichter Bas Beerens, opent vandaag zijn deuren. Op het platform kunnen bedrijven over landgrenzen heen verkopen en hun inkoop doen, vertelt chief commercial officer (cco) Gijs van den Broek in een gesprek met Twinkle.

Tekst: Marit Smits

WeMarket is een nieuwe categorie marktplaats’, zegt Van den Broek. ‘Het is de eerste wereldwijde horizontale b2b-marktplaats waarop de gehele keten - fabrikanten, distributeurs, groothandelaren, retailers en opkopers - aanwezig is en transparant met elkaar handelt in alle denkbare producten. Zij kunnen hier nieuw uitgebrachte artikelen, overvoorraad, geretourneerde producten en gereviseerde items verkopen aan andere leden.’

Enorme mogelijkheden
De marktplaats biedt zakelijk gebruikers enorme mogelijkheden, vertelt Van den Broek enthousiast. ‘Startups kunnen bijvoorbeeld hun nieuwe producten in één klap verkopen aan partijen overal ter wereld. Grotere bedrijven kunnen hun overtollige voorraad kwijt en retailers kunnen producten inkopen die nog niet in hun land worden verkocht.’

Eerste leden
WeMarket gaat vandaag van start met ’25 tot 30 leden’. ‘Dit zijn allemaal gerespecteerde merken’, vertelt van den Broek. Onder andere Philips, T-Mobile, Gaastra en Gsus staan op de lijst. Het team voerde gesprekken met ruim honderd bedrijven. ‘Bij de start bestaat de marktplaats vooral uit producten in fashion en consumentenelektronica, omdat onze eerste partners dit verkopen. De komende maanden breiden we uit met andere productcategorieën.’

Voorbeeld van een productpagina.

Lidmaatschap
Het doel van WeMarket is om snel vele honderdduizenden nieuwe leden binnen te halen. Samen zullen ze tot medio 2016 voor ruim een half miljard dollar verhandelen op het platform, zegt chief financial officer (cfo) Patrick Steenkist. Hij vertelt dat WeMarket zijn inkomsten haalt uit het jaarlidmaatschap dat leden afsluiten voor toegang tot de marktplaats; voor 500 dollar per jaar kunnen bedrijven dan onbeperkt handelen. ‘Wij houden geen fee per transactie in’, aldus Steenkist. ‘We denken dat het lidmaatschapbedrag een acceptabele prijs is voor alle partijen, ook de kleinere ondernemingen. Je kunt WeMarket bovendien eerst een maand gratis proberen.’

Betrouwbaarheid van leden
Nieuwe leden worden aan de deur geverifieerd. ‘We voeren diverse controles uit in samenwerking met partners als Dun & Bradstreet en ID-Checker om uitsluitend bedrijven toe te laten tot WeMarket’, zegt Van den Broek. ‘Elk lid heeft ook een WeMarket Karma-score, die zijn betrouwbaarheid als handelspartner aangeeft. Deze score is gebaseerd op statische informatie - zoals bedrijfsinformatie -, engagement op de marktplaats en zijn status op WeMarket. Dan gaat het om info als wat verkoopt diegene en hoeveel producten heeft hij op de marktplaats staan.’

Geografisch targetten
Het is voor WeMarket-leden mogelijk om in een specifiek gebied in de wereld te verkopen. ‘Zo kun je als bedrijf geografisch targetten’, vertelt Van den Broek. ‘Je kunt gebieden betrekken in de verkoop of juist buitensluiten. Dan hanteer je bijvoorbeeld voor elke markt een andere prijs of je handelt anoniem. Dat is allemaal mogelijk.’

Naar 1 miljoen leden
De komende maanden wil het WeMarket-team zoveel mogelijk leden werven. ‘Het is een volume game’, zegt Steenkist. ‘We hebben heel veel members nodig en wij denken dat onze gestelde doelstelling van 1 miljoen leden binnen afzienbare tijd zeker realistisch is.’