Twinkle | Digital Commerce

‘Levenslange retouroptie laat Ikea-klanten koud’

2017-05-27
180101
  • 1:16

Ikea biedt Duitse klanten nu een jaar de mogelijkheid om producten zonder datumbeperking terug te brengen, ook als ze gebruikt zijn. Het beleid heeft nauwelijks tot extra retouren geleid. Alleen het retourpercentage van meubels groeide met 10 procent. ‘Wij zijn tevreden.’

Dat zegt een woordvoerster van het Zweedse woonwarenhuis tegen de Frankfurter Allgemeine Zeitung. De krant concludeert dat de regels, van toepassing op offline én online aankopen, klanten koud laat, omdat het retourpercentage niet substantieel is gestegen en de meeste klanten spullen binnen 4 weken ruilen of terugbrengen.

Wel veranderd is het percentage dat onverpakt terug komt; nog maar de helft van de retouren komt in de originele verpakking binnen, tot een jaar geleden een vereiste.

Aankoopdrempel
De woonwinkel zegt niet te hebben verwacht dat klanten aankopen massaal terug zouden komen brengen onder het nieuwe regime. Niet denkbeeldig is dat Ikea in het afgelopen jaar wel twijfelende klanten over de streep heeft getrokken om toch een aankoop toe doen. De retourregels gelden voor bijna alle producten die Ikea in Duitsland verkoopt.

Retourtermijn
Ikea’s retourpercentage, van naar verluidt ongeveer 6 procent, zou in Duitsland lager liggen dan in de meeste andere Europese landen. Het coulante teruggavebeleid is ook in andere landen getest of uitgerold, maar niet hier; in ons land hebben klanten 90 dagen de tijd om fysieke winkelaankopen terug te brengen. Voor online aankopen geldt de wettelijke retourtermijn van 14 dagen.