Ikea biedt Duitse klanten nu een jaar de mogelijkheid om producten zonder datumbeperking terug te brengen, ook als ze gebruikt zijn. Het beleid heeft nauwelijks tot extra retouren geleid. Alleen het retourpercentage van meubels groeide met 10 procent. ‘Wij zijn tevreden.’
Dat zegt een woordvoerster van het Zweedse woonwarenhuis tegen de Frankfurter Allgemeine Zeitung. De krant concludeert dat de regels, van toepassing op offline én online aankopen, klanten koud laat, omdat het retourpercentage niet substantieel is gestegen en de meeste klanten spullen binnen 4 weken ruilen of terugbrengen.
Wel veranderd is het percentage dat onverpakt terug komt; nog maar de helft van de retouren komt in de originele verpakking binnen, tot een jaar geleden een vereiste.
Aankoopdrempel
De woonwinkel zegt niet te hebben verwacht dat klanten aankopen massaal terug zouden komen brengen onder het nieuwe regime. Niet denkbeeldig is dat Ikea in het afgelopen jaar wel twijfelende klanten over de streep heeft getrokken om toch een aankoop toe doen. De retourregels gelden voor bijna alle producten die Ikea in Duitsland verkoopt.
Retourtermijn
Ikea’s retourpercentage, van naar verluidt ongeveer 6 procent, zou in Duitsland lager liggen dan in de meeste andere Europese landen. Het coulante teruggavebeleid is ook in andere landen getest of uitgerold, maar niet hier; in ons land hebben klanten 90 dagen de tijd om fysieke winkelaankopen terug te brengen. Voor online aankopen geldt de wettelijke retourtermijn van 14 dagen.
Met de omvang van het ikea concern is de retouren makkelijk op te vangen. Helaas denk de kleine ondernemer er waarschijnlijk iets anders over maar wordt wel meegezogen en waar houd het een keer op met alles gratis weg te geven.
De auto industrie is ook kopje onder gegaan aan het oprekken van onderhoudsintervallen, gratis eerste beurten, gratis apk, 7 jaar garantie, gratis haal en brengservice en ga zo maar door. Er bleef steeds minder over en de consument went er aan en eist steeds meer.
Een beetje economische tegenslag en vele garagebedrijven vielen bij bosjes om.
Onverantwoord slopen van elk verantwoordelijkheidsgevoel van de consument. Bestel maar raak het kan toch gratis terug net als bij zalando en bol
In den beginne zal het weinig extra retour geven maar je kan de klok er op gelijk zetten dat er na verloop van tijd misbruik van gemaakt gaat worden.
Het begon met zaterdag middag langer open tot 16;00 toen 17;00 toen 20;00 toen 21;00 toen ook alle avonden toen ook op zondag middag enz enz enz. Jammer genoeg blijven alleen de totaal besteding per gezin ongeveer gelijk want een consument koopt niet meer, maar alleen anders.
In de loop der tijd zijn vele kleine ondernemers al kopje onder gegaan aan deze trend Waar houd het een keer op. we maken elkaar gek om de consument maar te lokken en pleasen.
Lukt het met de prijs niet meer doen we het met de openingstijden en lukt dat ook niet meer doen we het met de retour. whats next?
grt Nico