Twinkle | Digital Commerce

Facebook gaat eBay achterna met handelsplaats

2017-05-27
180101
  • 1:14

Facebook experimenteert in Sydney en Auckland met een ‘Buy & Sell’ button. De knop is zichtbaar in het hoofdmenu van het sociale netwerk. Wie er op klikt komt terecht op een online marktplaats, met producten van verkopers uit de buurt.

Het Australische webmagazine EFTM schrijft over Facebook’s laatste stap in online verkoop, voorlopig dus alleen aan de oppervlakte gekomen in de grootste steden van Australië en Nieuw-Zeeland. De handelsplaats binnen het sociale netwerk biedt een overzicht van rubrieksadvertenties in hoofdcategorieën als meubels, auto’s en kleding:

Sell something
Eind vorig jaar startte Facebook met het faciliteren van handel binnen Groups. Via de ‘Sell something’ feature kunnen leden op hun tijdlijn producten slijten aan andere leden van de groep. De Buy & Sell button op de homepage maakt de marktplaatsfunctie echter prominenter. Het aanbod wordt centraal beschikbaar en doorzoekbaar gemaakt in een Pinterest-achtige look & feel. Bovendien kunnen ook mensen die geen deel uitmaken van een bepaalde groep er producten aanschaffen van verkopers uit de buurt.

Classifieds
Particuliere verkopers hoeven voorlopig niet te betalen voor het nieuwe marketingbereik. Facebook kan op termijn geld vragen om classifieds prominenter in beeld te brengen. Ook krijgt het bedrijf meer inzichten in de wensen van zijn gebruikers (data) en kan het met zijn handelsplaats een relevant nieuw Umfeld bieden voor betaalde advertenties.
 
Lees ook: Facebook wordt webwinkelcentrum (17 juli 2017)