Twinkle | Digital Commerce

Helft e-commerce is m-commere in China

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:22

Van de online bestellingen in China vindt dit jaar 50 procent plaats op smartphones, tablets en andere mobiele devices. Het aandeel loopt op tot 72 procent in 2019, aldus eMarketer. Dan tekent m-commerce voor bijna een kwart van alle Chinese retailbestedingen.

Volgens eMarketer zullen de mobiele bestedingen in China dit jaar uitkomen op 334 miljard dollar, ofwel 49,7 procent van de totale webuitgaven. De categorieën travel en event tickets zijn buiten beschouwing gelaten. Het is aannemelijk dat het mobiele aandeel anders nog groter was geweest.

Kwart budget mobiel besteed
Dit jaar zal volgens eMarketer 7,9 procent van alle Chinese retailbestedingen op mobiele apparaten worden gedaan, zoals hierboven is te zien. Dit toch al substantiële aandeel zal volgens de onderzoekers in vier jaar verdrievoudigen, tot ruim 24 procent in 2019. Consumenten geven dan nagenoeg een kwart van hun winkelbudget mobiel uit.

Versus de VS
EMarketer merkt op dat China op het punt van mobile commerce mijlenver voorloopt op de Verenigde Staten. Niet alleen liggen de nominale mobiele bestedingen daar vele malen lager (op 75 miljard dollar), ook is het aandeel van ‘m-commerce in e-commerce’ er veel geringer (22 procent). Amerikanen doen dit jaar 1,6 procent van hun winkelbestedingen op mobiel, een vijfde van het percentage in China. De impact van mobiel op de Amerikaanse retail groeit wel (tot 2,7 procent in 2019) maar veel minder hard dan in China (24 procent).

Lees ook: