Twinkle | Digital Commerce

Zalando: van webshop naar platform

2017-05-27
180101
  • 2:16

Zalando presenteerde onlangs een aantal nieuwe oplossingen waarmee merken zich kunnen profileren. Ondertussen investeert het in vergaande personalisatie met eigen stylisten onder de werknaam Project Z. In de toekomst wil de nummer 3 van de Twinkle100 merken en webshoppers nog meer bij de hand nemen. ‘De Zalando Shopping City is een metafoor voor onze visie.’

Tekst: Arjan van Oosterhout | Beeld: Twinkle/BBP Media

Denk je aan fashion, dan denk je aan Zalando. Dat is ongeveer waar de inmiddels goed winstgevende Duitse pure player naartoe wil. Om zijn aantrekkelijkheid aan aanbodzijde te vergroten, heeft het bedrijf advertising services en brand solutions aangekondigd. Onder die eerste noemer gaat Zalando mediaruimte beschikbaar stellen aan adverteerders, binnen en buiten zijn eigen kanalen. Zo kunnen zij in beeld komen bij doelgroepen die ze willen bereiken.



Daarnaast gaat Zalando merken de ruimte bieden voor een eigen profiel op het platform. Ze krijgen de gelegenheid een eigen brand shop te openen, waarmee ze direct in contact kunnen komen met webshoppers en die meer op maat kunnen bedienen. Ook kunnen de merken waardevolle inzichten opdoen over hun koperspubliek, waar ze binnen én buiten Zalando hun voordeel mee kunnen doen. Volgens corporate communicatieman Matteo Bovio hebben veel grote merken zich al gemeld voor de binnenkort zichtbare merkoplossingen. Begin juni presenteert Zalando de brand solutions en het gehele platformconcept aan zakelijke klanten in ons land.

Personalisatie
Ook aan de vraagkant probeert Zalando klanten steeds beter te bedienen, nadat de focus lange tijd lag op internationale expansie en daarmee op marketing en logistiek. Personalisatie is nu een belangrijk thema; Zalando introduceerde al persoonlijke feeds op zijn website, ook voor Nederlandse shoppers. Veel tijd is verder gestoken in de curated shopping service Project Z. Stylisten van vlees en bloed adviseren klanten op basis van individuele modevoorkeuren. Zij sturen à la The Cloakroom dozen met geselecteerde kledingitems naar klanten. Die mogen zelf bepalen welke items ze houden; de rest kan kosteloos retour.

Zalando manifesteert zich met dit alles als verbinder op de modemarkt. Het bedrijf laat zich graag vergelijken met Facebook. Bovio: ’Facebook is ook eigenaar van WhatsApp en Instagram. Ook wij hebben met Zalando, de Zalando Lounge en Project Z verschillende plekken waar consumenten met verschillende behoeftes en merken bij elkaar komen. Door onze Api, die zal worden opengesteld, wordt het aanbod straks op nog veel meer plaatsen vindbaar.’

Fietskoeriers
Zalando ziet zichzelf als een soort hoofdaannemer voor shopwensen in de ‘Zalando Shopping City’. Die faciliterende rol strekt zich ook buiten de eigen kanalen uit. Waarom zou Zalando Instagram-gebruikers niet adviseren, die daar hun wensen kenbaar maken? En waarom zou Zalando vervolgens niet een fietskoerier op pad sturen om het gewenste product in een winkel op te pikken, om het daarna af te leveren bij de klant (zie hieronder)? ‘Dit is nog niet concreet’, benadrukt Bovio, ‘maar zeker iets dat past binnen Zalando’s visie.’





Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2015.