De plaatselijke fietsenwinkel en de webshop: ze leken niet echt voor elkaar bestemd. De traditionele branche had niets op met al het gedoe, zoals de techniek en het beheer. Totdat een landelijke retailpartner zich aandiende met een gebruiksvriendelijk concept dat ook de fysieke winkel versterkt.
Tekst: Jaap van Sandijk
TSO Fietsen in Groningen bestaat ruim veertig jaar. Omdat het bedrijf ook online wilde verkopen, heeft het in het verleden zaken gedaan met diverse internetbureaus. ‘We hebben de laatste jaren regelmatig een webshop laten bouwen, maar heel vaak werden de beloftes van deze bureaus niet waargemaakt’, zegt Robert Huesken, eigenaar van de fietsenwinkel. En dat was niet de enige spelbederver. ‘Het bijhouden van een webshop is ook een enorme klus.’
Internetzuil
Sinds enkele maanden werkt TSO met Cross Retail, een concept dat is bedacht door internetbureau i-Aspect en dat in de markt wordt gezet door Kruitbosch, leverancier voor de tweewielerbranche. Cross Retail bundelt online en offline: het biedt de retailer een eigen webwinkel en een in-store oplossing in de vorm van een internetzuil. Nee verkopen aan de klant is er niet meer bij: die kan in de winkel - maar desgewenst ook thuis - kiezen uit een aanbod van ruim dertienduizend fietsen en accessoires.
‘Een digitaal verlengstuk van de winkel, waarbij de retailer voor een groot deel wordt ontzorgd’, vertelt Jolien Mars, cross retail specialist bij Kruitbosch. ‘Zo verzorgen wij de handling vanuit ons centrale punt in Zwolle en zijn wij verantwoordelijk voor het beheer van de productcontent op de webshop. De retailer heeft het beheer van zijn website in eigen handen. Zo kan hij informatiepagina’s aanmaken ten behoeve van zoekmachineoptimalisatie en kan hij tweedehands fietsen toevoegen aan zijn webshop. Zo creëert hij zijn eigen look and feel.’
Volle aandacht
De pilot van het concept ging in maart 2014 van start. Een jaar later is het verkocht aan ruim honderd fietsenwinkels. De meeste daarvan zijn dealer van Cortina, het eigen fietsmerk van de leverancier. Terugkijkend op het eerste jaar zegt Mars: ‘Na de eerste vijf maanden hebben we pas op de plaats gemaakt. Veel retailers zeiden meer ondersteuning nodig te hebben. Zowel Kruitbosch als de retailers hebben toen een aantal dingen geleerd. Wie kiest voor dit concept, doet het er niet even bij. Je moet het de volle aandacht geven. Zo zagen wij retailers die de zuil in de hoek van de winkel hadden staan - dus niet op een prominente plek. We benadrukken nu dat ondernemers hun zuil een belangrijke plaats moeten geven en hun klanten actief er naar toe moeten begeleiden. Ook hebben we tijdens die time out gewerkt aan de verbetering van de webwinkel. Die was nog niet gekoppeld aan DST, Digitaal Samenwerken Tweewielerbranche, de digitale catalogus voor de tweewielerbranche. Inmiddels is dat wel het geval, zodat elke dealer de fietsmerken waar hij officieel dealer van is op zijn webshop en winkelzuil heeft staan. Aanvankelijk was dat aanbod beperkter.’
TSO Fietsen stapte niet direct bij de introductie in. Was er iets dat Huesken tegenhield? ‘Nou ja, je geeft toch je site uit handen’, legt hij uit. ‘Dat is spannend. Ook zaken als je eigen categorie-indeling geef je weg. Daarvoor heeft Kruitbosch een eigen structuur.’
Huesken is tevreden over Cross Retail, maar de ondernemer ziet ook verbeterpunten. ‘Dit is de toekomst, daarvan ben ik overtuigd. Het concept voegt iets toe, leidt tot professionalisering van de branche en vergroot je aanbod. Hiermee kun je een kleine winkel groot laten worden. De grootste kracht zit in de combinatie van een in-store oplossing, het gemak van een volwaardige webshop met actuele productinformatie en realtime voorraadbeheer. De webshop levert ons nu enkele bestellingen per week op.’ Maar de verkoop via de in-store zuil valt wat tegen, voegt hij daar aan toe. ‘Die kan beter. Visueel bijvoorbeeld. Na het startscherm landen klanten op een pagina met subcategorieën. Alleen tekst, geen beeld.’
Wensenlijstje
Mars en Kruitbosch-marketingspecialist Tom Eilert luisteren belangstellend mee. Natuurlijk, zegt het tweetal, is er een wensenlijstje voor de toekomst. ‘Voor betalingen met de in-store oplossing is het handig wanneer er een koppeling is tussen Cross Retail en het kassasysteem van de retailer. Maar de mogelijkheid van pinnen aan de zuil komt er aan’, zegt Mars. Eilert: ‘We werken ook aan verbetering van de navigatie en aan de gebruiksvriendelijkheid van de site. Dat is een doorlopend proces. Ook willen we de productomschrijvingen verbeteren. Dat zijn nu nog vrij technische teksten, bedoeld voor de retailer, maar niet gebruiksvriendelijk voor de consument.’
Huesken wacht de ontwikkelingen af. Alleen al het feit dat hij nu geen omkijken meer heeft naar zijn webshop geeft hem een goed gevoel. ‘Er is gemoedsrust.’
____________________
Over TSO Fietsen
TSO (Tweewielerservice Oosterhoogebrug) Fietsen is veertig jaar geleden opgericht door Gerry Greving. Sinds tien jaar is het bedrijf in handen van zijn zoon Klaas Greving, die de fietsenhandel runt met mede-eigenaar Robert Huesken. Huesken begon zijn loopbaan bij TSO Fietsen als vijftienjarige zaterdaghulp. Het bedrijf richt zich op jong en oud en is gespecialiseerd in stadsfietsen.
____________________
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2015.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Digitaal verlengstuk ontzorgt lokale fietsenwinkel
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.