Twinkle | Digital Commerce

Beslist.nl haal bakzeil: cpc terug, conversiepixel weg

2017-05-27
180101

Beslist.nl lanceert een ‘vernieuwd’ account op basis van cost per click (cpc.) Vorig jaar nog besloot de vergelijker klikvergoedingen overboord te gooien om helemaal over te stappen op verkoopcommissies. Cost per sale (cps) blijft bestaan, maar daarvoor is de omstreden conversiepixel niet langer verplicht.

Beslist.nl heeft zijn klanten vanochtend geïnformeerd over de aanstaande wijzigingen, die vanaf komende maand ingaan. Het is (opnieuw) een rigoureuze koerswijziging voor de vergelijkingssite, die aangeeft zichzelf ‘verder te willen ontwikkelen als partner van webshops’.

Conversiepixel
Beslist.nl kreeg vorige zomer een storm van kritiek te verduren, nadat het bedrijf het cps-model tot nieuwe norm had verklaard ('Cost per sale schept inspanningsverplichting) en daarvoor een conversiepixel verplicht wilde stellen. Bol.com, Coolblue, Fonq en Wehkamp lieten Twinkle weten dat ze niet akkoord zouden gaan met de nieuwe voorwaarden, onder andere omdat het bedrijf daarmee te veel klantdata in bezit zou krijgen. Beslist.nl tekende aan dat de wijzigingen ‘van klein naar groot’ zouden woorden doorgevoerd, en dat met de grotere klanten overleg zou worden gevoerd.

Winkelwagen
Vandaag wordt duidelijk dat de pixelverplichting helemaal komt te vervallen. Cps blijft als afrekenmodel bestaan, maar alleen bij verkopen die op Beslist.nl zelf worden gedaan, via de zogenoemde ‘Winkelwagen’. Zodoende is het voor 'Het grootste online winkelcentrum van Nederland' niet meer nodig om via de pixel mee te kijken bij de checkout van zijn klanten.

Verkooppartner
Daarnaast keert het cpc-model helemaal terug. Beslist.nl verwoordt een en ander als volgt in zijn bericht van zojuist: ‘Beslist.nl wil zich verder ontwikkelen als verkooppartner van webshops. Het online winkelcentrum zet een belangrijke stap in die richting met enkele upgrades in de dienstverlening. In juni introduceert Beslist.nl een vernieuwd cpc-account en de conversiepixel verdwijnt. Het cps-model blijft gekoppeld aan de eigen Winkelwagen van Beslist.nl. De vernieuwde accounts moeten webshops meer grip en zekerheid bieden bij het online verkopen.’