Beslist.nl lanceert een ‘vernieuwd’ account op basis van cost per click (cpc.) Vorig jaar nog besloot de vergelijker klikvergoedingen overboord te gooien om helemaal over te stappen op verkoopcommissies. Cost per sale (cps) blijft bestaan, maar daarvoor is de omstreden conversiepixel niet langer verplicht.
Beslist.nl heeft zijn klanten vanochtend geïnformeerd over de aanstaande wijzigingen, die vanaf komende maand ingaan. Het is (opnieuw) een rigoureuze koerswijziging voor de vergelijkingssite, die aangeeft zichzelf ‘verder te willen ontwikkelen als partner van webshops’.
Conversiepixel
Beslist.nl kreeg vorige zomer een storm van kritiek te verduren, nadat het bedrijf het cps-model tot nieuwe norm had verklaard ('Cost per sale schept inspanningsverplichting’) en daarvoor een conversiepixel verplicht wilde stellen. Bol.com, Coolblue, Fonq en Wehkamp lieten Twinkle weten dat ze niet akkoord zouden gaan met de nieuwe voorwaarden, onder andere omdat het bedrijf daarmee te veel klantdata in bezit zou krijgen. Beslist.nl tekende aan dat de wijzigingen ‘van klein naar groot’ zouden woorden doorgevoerd, en dat met de grotere klanten overleg zou worden gevoerd.
Winkelwagen
Vandaag wordt duidelijk dat de pixelverplichting helemaal komt te vervallen. Cps blijft als afrekenmodel bestaan, maar alleen bij verkopen die op Beslist.nl zelf worden gedaan, via de zogenoemde ‘Winkelwagen’. Zodoende is het voor 'Het grootste online winkelcentrum van Nederland' niet meer nodig om via de pixel mee te kijken bij de checkout van zijn klanten.
Verkooppartner
Daarnaast keert het cpc-model helemaal terug. Beslist.nl verwoordt een en ander als volgt in zijn bericht van zojuist: ‘Beslist.nl wil zich verder ontwikkelen als verkooppartner van webshops. Het online winkelcentrum zet een belangrijke stap in die richting met enkele upgrades in de dienstverlening. In juni introduceert Beslist.nl een vernieuwd cpc-account en de conversiepixel verdwijnt. Het cps-model blijft gekoppeld aan de eigen Winkelwagen van Beslist.nl. De vernieuwde accounts moeten webshops meer grip en zekerheid bieden bij het online verkopen.’
Wat een super slecht verhaal. Het CPS model zal wel niet voldoende opgeleverd hebben. Verkooppartner van de webshop? Velen weten inmiddels wel beter.
Inderdaad niet een heel goed verhaal van beslist.nl, maar wij zijn wel blij met deze koerswijziging. We waren gestopt, maar gaan ons nu weer aanmelden.
Nooit positieve ervaring met dit bedrijf gehad. Bij Vergelijk en Kieskeurig klopten kliks en sale wel met elkaar bij Beslist klopte er niets van. Maar Vergelijk en Kieskeurig hebben op andere fronten flinke steken laten vallen, anders had beslist beslist geen kans gehad.
Ik hoop dat ze dan eerlijk CPC gaan doorberekenen en niet zoals nu dat je ook betaald voor de klikken op beslist alleen.
Om een voorbeeld te geven. Een klant zoekt een paar schoenen vind die op beslist klikt daarop en ziet een popup venster en constateerd dat die winkel zijn maat niet heeft en klikt dus niet door naar de webshop van de winkel. Voor de klik naar dat popup venster betaal je dus ook bij Beslist.nl dat drukt de conversie/omzet enorm en maakt het extra duur. 1 bezoekers is dus altijd minimaal 2 klikken!
@Ernest:
Ik ben wel benieuwd wat Vergelijk en Kieskeurig volgens jou niet goed voor elkaar hebben.
@ernest
Dit komt omdat het begrip "klik" anders wordt gedefinieerd bij beslist.nl. Zodra iemand op jouw product klikt in beslist.nl dan wordt je webshop op de achtergrond geopend zonder dat de bezoeker dit ziet. Dit telt al als een klik. Klikt de bezoeker verder naar je site, dan telt dit ook als een klik. Je kan dus verschillende kliks hebben zonder dat de bezoeker je site ooit gezien heeft (maar wel ingeladen).
Binnen het nieuwe CPC model wordt er alleen voor een outclick betaald. Staat op de site vermeld en is zojuist per mail bevestigd.
@jeroen
Nog een grote verrandering. Ze gooien wel alles op de schop nu. Staat er ook iets over of ze stoppen met het inladen van de shop website op de achtergrond zodra iemand een product aanklikt? Dat doen ze nu waardoor het voor je analytics software lijkt alsof er een bezoeker is geweest terwijl dat niet zo is.
Het is gewoon een ordinaire manier van geld verdienen over de rug van een webshop. Ik denk dat vele aangesloten klanten van beslist niet op de hoogte zijn dat beslist popup-click op hun eigen website in rekening brengt. De webshop wordt helemaal niet op de achtergrond ingeladen. Ik had over een periode van 5 dagen 80% popup-clicks en 20% daadwerkelijke bezoekers vanaf beslist. (gecontroleerd via server weblog statistieken)
Dat betekend mi (ingeval van mijn statistieken) dat ze over elke 1000,- 800,- ten onrechte in rekening brengen.
Ze weten ook dat hun model niet houdbaar is anders zouden ze het nu niet ineens aan gaan passen.
@marcel
Mijn ervaring was ook dat ik veel meer kliks in rekening kreeg dan ik zelf had in de server logs. Hoe dit precies zit weet ik niet. Maar je shop wordt wel degelijk in de achtergrond ingeladen.
Je kan dit eenvoudig controleren in Chrome. Ga naar een pagina op beslist en doe "element inspecteren" en dan de "netwerk tab".
Maak deze even leeg en klik op het product. Je ziet dat alle elementen op de webpagina van de verkoper worden ingeladen. INCLUSIEF alle analytics zooi zoals de Google Analytics tracking scripts
@Henk,
Elke webshop levert beslist een productfeed aan. In die feed staat alleen product informatie in de vorm van tekst en een link naar je product foto behorende bij de producten in je feed. Om op beslist jouw foto's te tonen bij de product info haalt beslist bij elk product dat op hun website wordt getoont de foto van je website af. Dat heeft niets te maken met inladen op de achtergrond van je website. Elke website werkt zo ook google shopping, vergelijk etc etc
Zodra je voor meer info op een product klikt bij beslist wordt in het popup venster op de website de data uit de product feed getoont en de foto vanaf je website ingeladen. Niks meer. Afhankelijk van wat je met hun hebt afgesproken worden volgens mij de meeste productfeeds slechts eenmaal per dag ingeladen bij beslist. Probeer het maar eens uit.
Bestel op je eigen website een product in een bepaalde maat/kleur waarvan je er nog maar 1 hebt. Dat product of die maat/kleur zal nadien niet meer op je eigen website meer worden getoont maar op beslist is dit pas bij de volgende update van je productfeed aangepast.
@Henk
Alleen de outclick wordt geregisteerd, aldus Beslist.
@jeroen,
Je werkt zeker voor beslist? In het nieuwe CPC systeem wordt inderdaad gesproken over alleen nog outclick. Maar in het oude systeem wordt de leek (niet technisch onderlegt) als ie vraagtekens stelt bij het grote verschil in telling dat beslist op een andere manier de clicks telt maar er wordt niet uitgelegd dat klikt op de website van beslist zelf in rekening worden (werden) gebracht.
Ik wil eerst nog wel eens zien of in het nieuwe systeem het er wel eerlijk aan toe gaat.
@marcel
Aannames zijn dodelijk :)
Ben klant bij Beslist op basis van CPS (kon niet meer kiezen). Door deze ontwikkeling alles aan het heroverwegen. Temeer omdat de nieuwe winkelwagen me totaal niet aanstaat. Alleen iDEAL en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Een kritische blik is altijd goed!
@Marcel
Dit is gewoon niet waar wat je zegt.
De hele site van de verkoper wordt ingeladen zodra je op een product klikt in beslist.nl. Je kan dit zelf eenvoudig controleren.
Ga in chrome met een incognitoscherm naar bijv: naar: http://www.beslist.nl/products/meubilair/meubilair_389370_395089/
Klik vervolgens ergens op het scherm op "element inspecteren". Klik vervolgens op het tabblad "netwerk" wat verschijnt. Hier zie je wat de browser allemaal inlaad. Als het goed is is dit leeg. Als niet maak hem dan leeg.
Klik vervolgens op een product. Je ziet dat het netwerk tablad volschiet met items die je browser aan het laden is. Hier zie je ook de index pagina bijstaan van de pagina waar het product op staat. Maar ook andere elementen van de pagina zoals js, css en kleine pngs die voor de opmaak worden gebruikt. Als je goed kijkt dan zie je dat de download door een frame is geinitieerd. Opvallend genoeg vertoont hij dit gedrag op dit moment niet altijd. Je moet het misschien nog een keer proberen. Maar misschien zijn ze eindelijk dit belachelijke systeem aan het uitfaseren.
Verder: natuurlijk worden de afbeeldingen op beslist.nl gehost door beslist zelf. Ze halen ze in eerste instantie natuurlijk van je site af zodra je het product voor het eerst submit, maar worden vervolgens gehost door beslist.nl zelf (via hwimages.beslist.net om precies te zijn)
Ik heb het even met 3 verschillende browsers geprobeerd. Allen met prefetch disabled. En ik zie toch echt dat de webpagina op de achtergrond wordt ingeladen....
@jeroen,
de aanname komt door de laatste 2 woorden in je commentaar: aldus beslist :)
Een kritische blik is inderdaad altijd goed, vandaar ook mijn commentaar hier. Ik denk namelijk (aanname :)) dat heel veel klanten van beslist niet weten of in de gaten hebben dat een groot deel van de in rekening gebrachte kliks popup-kliks zijn op de website van beslist zelf.
CPS klanten inclusief want elke CPS klant betaald zover ik kan lezen op de website van beslist naast cps ook nog eens de cpc klikken.
overigens ik was voor de verandering al cpc pro klant en voor die klanten is cpc altijd gebleven.
@marcel
Als CPS klant van beslist kan ik je melden dat als je CPS afrekent, je niet ook nog eens kliks betaalt. Dat zou onbetaalbaar worden natuurlijk...
Ik twijfel nu ook om weer terug te gaan naar CPC. Had 't eerder en de popup clicks maakte het onbeheerbaar. Ik snap het systeem wel, en omdat de prijs per click lager lag dan bij andere kanalen kwam de CPO wel ongeveer op hetzelfde uit, maar het beheren van de campagne was ongelooflijk tijdrovend. Ik berekende zelf altijd maar wat ik per outclick uiteindelijk betaalde en paste daar mijn bod op aan. Ik merk trouwens wel dat ik sinds ik op CPS sta, veel lager in de resultaten sta.
Beslist is schijnbaar begonnen met het nieuwe model waarbij een gratis vermelding niet meer mogelijk is.
Dat is ook wel te zien van het aantal artikelen is enorm uitgedund, dit zal de site geen goed doen omdat deze voor de consument een stuk minder interessant zal worden.
Ook zullen ze hierdoor nogal gaan zakken in de zoekresultaten in google.
Zie dat alleen de dure aanbieders overblijven.
De nieuwe minimum CPC van Beslist.nl is, in de rubrieken die voor ons gelden, zo'n 5 keer zo hoog als eerder het minimum CPC was. Beslist kan nu wel zeggen dat alleen de outclick berekend wordt en niet meer de "tussenclicks", maar verkapt is dat nog steeds zo met deze verhoging!
We hebben het aantal bezoekers via Beslist van 2014 genomen en vermenigvuldigd met de nieuwe minimale CPC van juni 2015 (voor ons tussen de 50 en 60 cent). De kosten van alle clicks bij elkaar bedragen dan ongeveer hetzelfde als de gehele omzet via Beslist! Met de nieuwe CPC zullen we dus zelfs verlies gaan draaien.
Wij hebben een lage gemiddelde orderwaarde, zoals hierboven al genoemd zal het pas aantrekkelijk worden als je gemiddelde orderwaarde boven de 100,- ligt. Alleen de producten die meer kosten dan de 100,- zullen dus over blijven bij Beslist, terwijl ze juist groot zijn geworden doordat er alles te vinden is voor de online shopper (Dit, Dat, Alles!). Nu zijn de eerste 1250 clicks voor je account wel gratis, maar dit is per account, niet per week/maand of jaar. Een beetje serieuze webwinkel is daar vrij snel doorheen, zelfs met een paar clicks per dag.
We voorspellen dan ook dat Beslist.nl fors kleiner zal worden en er een andere speler zal opstaan die terecht in het grote gat van alle producten onder de 100,- zal springen.
Wie durft te springen? Het liefst vandaag nog.......
@Rene,
Ik heb ook de nieuwe tarrieven bekeken. Voor mij is het laagste minimale tarrief 0.60ct en hoogte 1.38ct. Ik praat hier over schoenen, mode en acc. Onbetaalbaar ook voor producten of orders boven de 100,-
Ik heb inmiddels de stap genomen en gestopt met beslist. Als er niks te verdienen valt houdt het voor ons op. Grootste omzet maker bij ons is nog steeds de organisch resultaten.
Wij verkopen 50.000 artikelen per jaar maar gaan nu kappen met beslist, ze rekenen 500% meer dan Google shopping dus ik ben er klaar mee. Je wordt ook slecht te woord gestaan zeker als je je beseft dat ze het van ons als webshops moeten hebben. Het kunstje van beslist met producten vergelijken is eigenlijk best wel simpel denk dat we zelf vergelijkers gaan opzetten. Jammer Beslist, kans gemist!!