Twinkle | Digital Commerce

Bereik consumenten slim via online marketing: 6 fasen

2017-05-27
180101
  • 2:16

De wedstrijd om de koppositie in Google wordt vaak gespeeld met een beperkt aantal zoekthema’s. Heeft u reguliere producten of diensten? Dan is het moeilijk om altijd de sterkste in Google te zijn. Wees daarom de slimste.

Mariska van den Berg van Zeo laat zien hoe u dit doet aan de hand van een case van Dutch Design-tassenwebwinkel Leatherlicious.nl.

Dromen
In de droomfase moet u in het hoofd van de consument komen tijdens zijn zoektocht naar een product. Leatherlicious.nl doet dit door elders display ads te tonen van haar belangrijkste merken. De display ads zijn voorzien van inspirerende foto’s en een themagebonden korting. Omdat de doelgroep van Leatherlicious.nl ook op Facebook, Instagram en Pinterest te vinden is, leent her merk zich goed voor social mediamarketing. De webshop kan hier gebruikers inspireren en interactie hebben met de consument.

Onderzoeken
In de volgende fase probeert Leatherlicious.nl de consument naar de shop te krijgen. Het bedrijf adverteert in Google op de (merknaam)woorden ‘myomy’, ‘my paper bag’ en ‘mique’. De consument weet nog niet precies welk product hij wil, maar komt hier wellicht achter dankzij de krachtige AdWords-advertentieteksten van Leatherlicious.nl. Om beter vindbaar te worden via de organische resultaten kan Leatherlicious.nl zijn linkprofiel verbeteren.

Overdenken
Nadat de consument zijn zoektocht heeft voltooid, begint het overdenken van de aankoop. In deze fase zet Leatherlicious.nl branded remarketing in. Dat betekent niet het stalken van de consument op internet, maar inspireren met producten uit de webwinkel. Het Display Netwerk van Google is daarvoor een handig middel.

Vergelijken
Dan start de consument met vergelijken. Leatherlicious.nl is vindbaar via Google Shopping met scherpe productfoto’s en een goede prijs. Ook is de webwinkel aanwezig op Beslist.nl en worden de producten vermeld in fashion blogs. Leatherlicious.nl heeft in deze fase veel werk aan seo.

Kopen
Nu consument heeft besloten om te kopen, is het belangrijk om hem een veilig gevoel te geven. Leatherlicious.nl meldt bij elk product op de website de usp’s en biedt een overzichtelijk winkelmandje in de checkout. De consument kan gebruik maken van de ‘one step checkout’. Wij adviseren Leatherlicious.nl om aan een aantal klanten naar hun mening over de checkout  en bezorging te vragen. Aan de hand daarvan kan het bedrijf zijn gebruikersgemak evalueren en waar nodig optimaliseren.

Herhalen
Bestaande klanten terug laten komen kan aan de hand van Remarketing for Search van Google. Hiermee biedt Leatherlicious.nl klanten een gepersonaliseerde advertentie. Ook is de interactie op social media erg belangrijk en kan de webwinkel persoonlijke e-mails inzetten om klanten opnieuw te stimuleren om te kopen.

Wilt u ook een Digitale Marketing Analyse?
Wilt u, net als Leatherlicious.nl, weten welke kansen er nog liggen voor uw strategie? Ga naar Twinklemagazine.nl/zeo en vul uw aanvraag in! Zeo maakt voor iedereen een scan en wie weet staat u in de volgende Twinkle!