Twinkle | Digital Commerce

Sligro investeert in nieuwe webwinkel

2017-11-08
180101
  • 1:54

Sligro doet een ‘serieuze investering’ in de bouw van een nieuwe webwinkel. Nu al boekt de marktleider het gros van zijn omzet online, bijna 1 miljard euro op jaarbasis. De grenzen tussen supermarkten en groothandels zullen verder vervagen.

Dat schrijft Het Financieele Dagblad vanochtend. Sligro-woordvoerder Wilco Jansen zegt in de krant dat bijna een miljard van de jaaromzet van 1,7 miljard euro binnenkomt via internet. Daarmee blijven de digitale inkomsten van de groothandel niet veel achter bij die van Twinkle-aanvoerder Ahold, eigenaar van onder meer Albert Heijn, Bol.com en de Amerikaanse websuper Peapod.

Nieuwe webwinkel
Sligro’s directievoorzitter Koen Slippens ziet het meeste groeipotentieel in uitbreiding van de bezorgtak in foodservice, liet hij eerder dit jaar weten. ‘Ons marktaandeel daarin is nog relatief laag.’ Momenteel wordt volgens woordvoerder Jansen een ‘serieuze investering’ in de nieuwe webwinkel gedaan.

Schaalverkleining
Het online bestelkanaal van Sligro, dat websupermarkt Superdirect.com zag mislukken, heeft nu nog maar weinig weg van grote webwinkels voor consumenten als Amazon.com of Bol.com. Dat zal met de opening van een nieuw platform meest waarschijnlijk veranderen. Schaalverkleining is de trend onder grossiers, legt Jan-Willem Grievink van FoodService Instituut  Nederland uit in het FD: ‘Ze leveren tegenwoordig ook twee kratten in plaats van zes containers.’ Onder andere hobbykoks weten de groothandel vaker te vinden. Grievink: ‘Dat zie je nu in het buitenland heel sterk. Veel kleine markten maken samen ook marktgroei mogelijk.’

Verdrukking
Samen zagen groothandels als Sligro, Deli XL, Makro, Hanos en Lekkerland hun omzet in het afgelopen jaar met ruim een procent afnemen, tot naar schatting 6,4 miljard euro. Behalve tegen elkaar strijden de grossiers ook tegen de verdrukking door supermarkten; omdat ketens als Albert Heijn zich steeds meer richten op horecabedrijven en zorgklanten, schuiven de groothandels op naar de markt voor dagelijkse boodschappen. Zo ontwikkelde Deli XL afgelopen zomer drie nieuwe boodschappenconcepten voor de zorgmarkt. ‘Foodservice en retail komen samen’, verklaarde het bedrijf destijds over de b2c-benadering.

‘Bol.com onder de grossiers’
Deli XL, alweer tien jaar in Zuid-Afrikaanse handen, beschouwt zichzelf als een digitale voorloper onder de groothandels. De ambitie is ‘de Bol.com onder de grossiers’ te worden, aldus het FD vandaag. ‘Ik wil geen verschil met de consumentenmakrt’, laat e-commerce manager Anouk Beeren optekenen. ‘Wat je bij het online shoppen in je privéleven ziet, moet er ook zakelijk zijn.’