Marge, een mooi bedrijfseconomisch begrip dat vele verschijningsvormen kent. Hoe belangrijk is marge voor u in de dagelijkse bedrijfsvoering en welke variant is nou écht belangrijk om op te sturen?
Een onophoudelijk terugkerende discussie in e-commerce land is de winstgevendheid van online shops. Een gesprek over bijvoorbeeld Zalando gaat niet zelden gepaard met zorgen over hun nettoresultaat. Om inzicht te houden op dit resultaat en hierop te kunnen sturen, hanteren we margebegrippen als bruto-, contributie- en nettomarge.
Alleen sturen op brutomarge (voor nu even heel simpel verkoopprijs/inkoopprijs), is een goede en natuurlijk noodzakelijke start. Als er aan de voorkant al niet genoeg binnenkomt, blijft er vanzelfsprekend te weinig over. Dit is tevens de gemakkelijkst te definiëren variant; naast de verkoop- en inkoopprijs zijn er nog maar een paar posten die hier mogelijk in meegenomen kunnen worden. De discussie begint al behoorlijk goed op gang te komen wanneer we de contributiemarge proberen te definiëren, laat staan hierop proberen te sturen. Heeft u een idee wat de definitie van de contributiemarge is van uw shop?
In onze Truus.nl-tijd dwong de lage brutomarge op onze producten ons tot het in grote mate inzichtelijk maken van onze financiën. Ook bleek dat de gebruikelijke margedefinities niet voldoende inzicht gaven om op te kunnen sturen. Om dit op te lossen bedacht mijn financieel directeur, Martijn Overgaag, een nieuwe term die ook voor andere shops erg bruikbaar bleek: de Gross Margin after Delivery and Fulfilment (GMDF). In goed Nederlands: de bruto marge na levering en fulfilment. Simpel gezegd is dit de marge die u overhoudt nadat uw pakketje is afgeleverd bij uw klant. Waarom is deze GMDF zo interessant? Zolang deze marge nog niet positief is, maakt u op elk pakje verlies en betekent harder groeien per definitie meer verlies maken. Een situatie die helaas te veel shopeigenaren/managers bekend voorkomt.
Omdat wij er destijds dagelijks mee werkten, leek het een heel vanzelfsprekende maatstaf. Echter na Truus.nl ben ik maar weinig online spelers tegengekomen die dit inzicht hadden, laat staan de controle om er op te kunnen sturen. Bent u in staat om de GMDF van uw shop inzichtelijk te maken?
(PS vragen kunt u natuurlijk altijd stellen via @cvansomeren)
open deur
no-brainer
Goed om te horen dat het voor jou een open deur is! Helaas zijn er nog te veel (ook grote) partijen die nog lang niet op deze manier meten en sturen.
Wellicht kun je nog wat toevoegen aan de discussie wat er bij jou na de open deur komt?
Marge kan je niet alleen berekenen per order daar de overhead en returns natuurlijk ook meetelllen.
Daarnaast zijn logistieke en administratieve kosten voorin de keten natuurlijk ook belangrijk; hoeveel kost het een gemiddelde webmanager om een product online te krijgen inclusief sourcing, inkoop, artikelcreatie en activeren nog los van eventuele voorraadkosten als shelf-fees, diefstal en breuk.
Hoeveel van het product moet je dan nog verkopen en tegen welke doorloopsnelheid?
Bedankt voor je bijdrage Henk. En inderdaad zijn de kosten die je noemt niet te vergeten. Het gaat er wel om dat je deze kosten op de juiste plaats in je berekening laat terugkomen. Ondanks dat je sommige kosten maakt voordat een product verkocht is, komen ze boekhoudkundig pas nadat de transactie heeft plaatsgevonden.
Zoals ik ook in mijn artikel aangeef zijn er verschillende marges waar je naar kunt kijken. De kunst zit hem er wat mij betreft in dat je keuzes maakt in wat te optimaliseren op welk moment en niet probeert om continu naar alles te kijken. Stap voor stap optimaliseren in plaats van ineens alles proberen op te lossen.