‘Met de technologieën die nu bestaan vind ik het geen goede optie om voor een responsive website te gaan’, aldus Wijnen. ‘Je moet tijdens het ontwerp teveel keuzes maken, omdat je voor verschillende apparaten tegelijk ontwerpt. Maar ik wil helemaal niet hoeven kiezen. Met een aparte site voor bijvoorbeeld tablet en eentje voor smartphone creëer je de optimale interactie met je klant.’
Conversie verhoogd
The Sting had voorheen een responsive website, maar na diverse testen besloot het team daarvan af te stappen. ‘We zagen sinds we aparte websites hebben voor desktop, tablet en smartphone de conversie met 110 procent stijgen’, zegt Wijnen.
'App is geen shop'
Naast deze sites komt er binnenkort een mobiele app bij. 'Hiermee gaan we niet verkopen, maar wel meer loyaliteit creëren', vertelt Wijnen. 'Apps zijn namelijk geen shops, maar een klantenkaart waarmee je klanten kunt binden.’
Zal wel met het soort bezoekers te maken hebbem, de jonge publiek verlangt naar een responsive website. Je ziet dat een oudere doelgroep naar the sting gaat.
Dan heeft The Sting geluk dat Nederland vergrijst en richten ze zich op de juiste doelgroep. ;-)
Dit betreft adaptive design. Je kan het ook combineren door een responsive site voor desktop en tablet te maken en een mobile friendly versie voor smartphone.
Wat ze dus eigenlijk zeggen is dat het ze niet lukt, en daardoor deugt een responsive design niet. Die website van hun is prima responsive te maken. Dat is echt geen ingewikkelde layout.
Als het Coolbue en Wehkamp lukt met hun veel geavanceerdere websites, dan moet het met deze simpele layout zeker lukken.
Gewoon onwetendheid. Dezelfde mensen die vroeger beweerden dat tabellen beter waren dan xHTML en CSS.
Kan ik helemaal in komen. De pest is dat Google daar dan weer anders over denkt.
@ Ruud Stelder: Jij geeft het juiste antwoord. Volgens mij weten ze bij Sting het verchil niet tussen Adaptive en responsive design. Sterker nog.... je kunt ze zelfs combineren! Misschien moeten ze een betere adviseur inhuren.... ;-)
@Raymond; Heb je de site van The Sting uberhaupt wel bekeken? Standaard is het inderdaad een simpele Magantoshop, maar bv een functionaliteit als de 'paskamer' hebben ze bij Coolblue en Wehkamp niet.
Daarnaast hebben Wehkamp en Coolblue 'iets' meer developers zitten om alles mogelijk te maken.
Niet dat ik het met dhr Wijnen eens ben. Met responsive design kan je ook elementen die op desktop goed werken, maar op mobiel niet, weglaten.
Een aparte app gericht op loyaliteit ipv sales lijkt mij een hele goede beweging.
responsive / adaptive v.s. een aparte mobiele site, is een keuze. Wat voor de 1 wel werkt, hoeft niet altijd voor de ander te werken. Afhankelijk wat en wie je wilt bereiken, de hoeveelheid beschikbare recourses kan een afweging zijn welk middel je gaat inzetten. Beide hebben zowel voor - als tegens.
@Peter
Ik heb zeker zowel de normale als mobiele site bekeken, anders reageer ik niet.
Maar wat is je punt dan? Want die hele paspop functie wordt niet eens getoond op de mobiele site. Met responsive design is het 1 regel in je stylesheet om die weg te laten voor mobiel.
Aantal developers zegt niet alles. Deze manier kost alleen maar meer tijd, nu moet je verschillende sites gaan onderhouden.
Ik ben blij te zien dat er nog winkels zijn die durven te schakelen nadat iets niet effectief is gebleken. We komen helaas veel retailers tegen die vasthouden aan slechte producten omdat het ooit een grote investering is geweest. Tegenvallende resultaten zijn dan geen reden om iets nieuws te proberen (en succesvol te worden) maar om het geloof in online verkoop volledig op te geven.
We merken ook dat juist al die verschillende benamingen tot verkeerde keuzes leiden. Retailers zeggen een responsive website te willen omdat ze een klok hebben horen luiden.. Wat ze echt willen is een website of webshop die er altijd goed uit ziet en die altijd goed functioneert. Wat ons betreft is er niet één goede manier. De keuze voor responsive, adaptief of mobiele versie is afhankelijk van het design, de doelstellingen en doelgroep van de klant.
Wat betreft The Sting: er zijn wel meer/andere conversie verhogende tips te bedenken voor de website van The Sting. Misschien inderdaad tijd dat ze contact opnemen met professionele bouwers en marketeers.
The Sting laat weer eens een ander geluid horen en gaat uit van hun eigen analyse en verbeterpunten. Ik vind dat prima en dat je dat zo moet laten. Iedere website of webwinkel kan op veel verschillende manieren worden beoordeeld of 'gelezen' worden door bezoeker, zoekmachine en consultant. The Sting zal heus wel op Mobiele Conversie KPI's analyseren en sturen.
Responsive design is in mijn ogen niets anders dan een aangepast of nieuw functioneel ontwerp, die gebruik maakt van de aanwezige website of webwinkel voor de desktop. De techniek is niet leidend, maar is alleen een middel.
Wat een vaak onderbelicht conversie onderdeel van ieder adaptive of responsive design is, is een gebruiksvriendelijke interne zoekmachine. Waarbij je bijvoorbeeld niet continu nieuwe pagina's hoeft te browsen tijdens het zoeken naar het product- of content aanbod, met mobiele verbindingen en kleine toetsenborden bij smartphones bijvoorbeeld.
In de VS wordt bijna 1 op de 3 aankopen mobiel gedaan dus hier is nog veel werk aan de winkel als je het over (mobiele) conversie en usability hebt voor e-commerce formules en winkels.
gekke willem
@auteur
Ik vind dit een heel apart mediabericht. Iedereen weet dat responsive design belangrijk is voor seo en goed gevonden te worden. Iedereen zit op de mobiel tegenwoordig. Waarschijnlijk zijn ze verkeerd ingelicht omtrent de technische zaken die met websites te maken hebben. Anders zou ik het ook niet kunnen bedenken.
http://seorate.nl