De particuliere Hogeschool Tio komt als eerste hoger onderwijsinstituut met een gerichte opleiding voor e-commerce professionals: E-commerce Marketing Sales, ondergebracht in de e-Academy die Thuiswinkel.org gaat opzetten. ‘We spelen in op de grootste ontwikkeling in het huidige bedrijfsleven.’
Tekst: Arjan van Oosterhout
Hogeschool Tio, dat vestigingen heeft in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Hengelo, bouwde een reputatie op met opleidingen voor horeca en toerisme. Vijf jaar geleden werd het onderwijsaanbod uitgebreid met International Business Management. Directeur Duthler: ‘Voor studenten is Tio intensief, met veel contacturen, het is kleinschalig en het is persoonlijk. Die onderscheidende aspecten zul je altijd terugvinden in nieuwe opleidingen. Als wendbare organisatie kunnen we die relatief snel opzetten, zoals met E-commerce Marketing Sales is gebeurd.’
Tio springt in een gat, wil de directeur maar zeggen. ‘We hebben de opleiding zelf bedacht. In een zoektocht ons lectoraat te versterken kwamen we in contact met Jorij Abraham van Thuiswinkel.org. Als lector - ik noem het wel eens een hbo-professor - e-commerce draagt hij bij aan de curriculumontwikkeling, onderstreept hij de positionering naar de markt en stuurt hij de onderzoeksagenda aan.’
Positionering
Duthler verwacht dat er na de zomer zestig á zeventig studenten zullen beginnen aan de nieuwe opleiding. Zij worden bijgespijkerd in onder andere seo, sea, contentmarketing, online communicatie, grafisch design en webtechnologie. ‘Veel onderwerpen komen ook aan de orde in hbo-opleidingen commerciële economie, maar wij leggen meer en beter de nadruk op e-commerce. Dat wordt elders nog onderschat. Overigens geloof ik dat de term “e-commerce” over een aantal jaar best uit de naam van onze opleiding zou kunnen worden geschrapt. Het gaat daarbij immers per definitie om marketing en sales en de wereld bevindt zich meer en meer online. Maar voor de positionering is het goed om die focus op e-commerce nu te benadrukken. Zomer 2016 zullen de eerste studenten stage gaan lopen.’
Sociaal leenstelsel
Een opleiding aan Hogeschool Tio (thans circa 1.500 studenten) is met ongeveer 14.000 euro per jaar niet goedkoop. Volgens Duthler krijgen studenten daar veel en goed onderwijs in kleine klassen en goede faciliteiten voor terug: ‘Door de introductie van het sociale leenstelsel worden we feitelijk steeds beter betaalbaar’, aldus de directeur. ‘Studenten krijgen langer de kans om tegen gunstige voorwaarden terug te betalen. Bovendien zijn studenten bij onze hogeschool meestal in drie jaar klaar.’
De opleiding E-commerce Marketing Sales moet nog worden geaccrediteerd, maar dat lijkt een formaliteit. Duthler verwacht dat het aantal eerstejaars zal oplopen tot zo’n tweehonderd in 2018: ‘Er zullen meer e-commerce gerichte opleidingen komen. Die zullen indirect reclame voor ons gaan maken’, besluit de directeur optimistisch.
____________________
E-Academy
Thuiswinkel.org bouwt aan een zogenoemde e-Academy, om Nederlandse e-commerce bedrijven aan goede mensen te helpen. In het kader daarvan zullen bestaande opleidingen worden erkend. Daarnaast zal Thuiswinkel.org samen met onderwijspartijen nieuwe educatieve producten naar de markt brengen, waarvan de opleiding met Hogeschool Tio een eerste voorbeeld is.
____________________
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2015
Hier geldt wel weer: Wie zijn de docenten en wat voor literatuur wordt hier geintroduceerd. Ik volg dit inmiddels een tijdje en sta versteld van de "professionals en specialisten" die hiervoor ingezet gaan worden. Ik houd mijn hart vast!!!!!
Als Tio denkt dat de onderwerpen "seo, sea, contentmarketing, online communicatie, grafisch design en webtechnologie" synoniem staan aan eCommerce dan zal de accreditatie door het Ministerie van Onderwijs (hopelijk) minder een formaliteit zijn dan nu wordt aangenomen.
En als de opleiding wel snel en makkelijk wordt geaccrediteerd dan betekent dit dat een huidig curriculum wordt gebruikt met enkele toevoegingen en accenten. Dus: meer van hetzelfde, oude wijn in nieuwe zakken. Een total money loss voor argeloze studenten. En bovendien veel te duur voor de inhoud die men pretendeert te geven.
En als lachertje bovenop de berichtgeving vertelt deze directeur dat marketing en sales off-line en on-line gelijk zijn omdat steeds meer zaken in de wereld on-line worden. Eén ding is duidelijk, de man heeft geen idee waar hij het over heeft.
Dat Thuiswinkel.org een eAcademy wil beginnen ( en anderen doorvoor wil autoriseren) laat zien dat ook zij alleen gericht zijn op winstbejag en niet om belangenvertegenwoordiging. Kennis en educatie zijn verschillende dingen en dat heeft men daar in elk geval nog niet door.
Jammer dat deze berichtgeviong door Twinkle klakkeloos wordt overgenomen zonder kritische noot of zelfstandig onderzoek!
Dat is wel een erg karig en smal aanbod. Mensen dit dekt de lading e-commerce toch totaal niet? Stamp nou eens een gedegen programma uit de grond, dit is HET moment.