De Belgische e-commerce groeit flink, maar vooral online retailers uit Frankrijk en ons land profiteren daarvan. Onze zuiderburen kunnen niet tegen de snelle levering vanuit met name Nederland op, reden waarom sommige ondernemers hun fulfilment de grens over brengen.
De NOS besteedde gisteren aandacht aan de uitstroom in het achtuurjournaal. ‘Belgische webwinkels balen van moordende concurrentie uit Nederland’, luidt de bijbehorende kop op de site van de NOS.
Docdata: 1 op de 8 pakjes naar België
Grote Nederlandse spelers als Bol.com, Coolblue, Wehkamp en de Bijenkorf - de laatste twee bemoeien zich pas sinds afgelopen september actief met de Belgische markt - profiteren bovengemiddeld van de online bestedingsgroei bij onze zuiderburen. Die werd door belangenvereniging BeCommerce becijferd op 28 procent in 2014. Volgens Docdata heeft inmiddels 12 procent van de pakjes die het magazijn in Waalwijk verlaten een Belgische bestemming. Drie jaar geleden was dat nog maar 4 procent, aldus de fulfilmentpartner van onder andere Bol.com en de Bijenkorf tegen de NOS.
Miljarden de grens over
De Belgische handelsfederatis Comeos becijferde onlangs dat er jaarlijks miljarden euro’s naar online ondernemers de grens over vloeien. Het zou gaan om 42 procent van de Belgische online consumentenbestedingen. Net als een jaar geleden relateert de federatie dat met name aan de levertijden. De zogenoemde cut-off tijd – de uiterste besteltijd voor bezorging op de volgende dag – ligt in Nederland doorgaans een stuk later dan in België, waar arbeidsuren in de avond meer kosten en strengere regels gelden dan hier. Comeos wil dan ook dat de Belgische regering de regels voor internetwinkels versoepelt.
Norm
De Belgische kledingketen JBC verplaatste zijn fulfilment al naar Nederland om sneller te kunnen bezorgen aan webshoppers in eigen land. Concurrent ZEB overweegt dezelfde stap te zetten; ‘Wie ’s avonds bestelt, krijgt zijn bestelling op z'n vroegst twee dagen later’, aldus topman Luc van Mol tegen de NOS over de huidige situatie. ‘Dat kost ons klanten en omzet. De volgende dag leveren is tegenwoordig de norm en daar kunnen we eigenlijk niet aan voldoen.’
De online retailer die competitief wil zijn, verhuist activiteiten naar de buurlanden, aldus Mol: 'Waarom zou hij ook een logistiek centrum in België uitbouwen, als het vanuit Nederland goedkoper kan, hij efficiënter kan werken en hij zijn klanten veel sneller kan bedienen?'
Lees ook: ‘Belgische webshops moeten nieuwe doelgroepen bedienen’ (9 juli 2014)
Zo zie je dat de grens tussen België en Nederland, wat betreft online bestellen, stukken betrekkelijker is dan die met Duitsland. Waarschijnlijk ook mede omdat er tussen Vlaanderen en Nederland geen taalbarrière zit, dat is met Nederland en Duitsland wel het geval. Want hoeveel procent zouden wij Hollanders eigenlijk al in Duitsland bestellen?
Wij merken dit ook in onze kleine webshop. We zien de bezoeken en aankopen (!) uit België steeds meer toenemen de laatste tijd. We vermelden eigenlijk nauwelijks op de site dat we naar België verzenden maar de conversie is toch goed. Toont dit iets aan van het vertrouwen van Belgen in .nl websites? (Qua assortiment en prijs verschilt het niet zo)