Twinkle | Digital Commerce

PostNL breidt pakketdiensten in België uit

2017-05-27
180101
  • 1:22

PostNL heeft honderden afhaalpunten gecreëerd op de Belgische markt. Het bedrijf breidt zijn pakketdiensten uit om mee te liften op de groei van e-commerce bij onze zuiderburen; PostNL’s pakketvolume nam er afgelopen halfjaar met een kwart toe.

Belgische pakketten worden voortaan na twee afleverpogingen naar het dichtstbijzijnde afhaalpunt van PostNL-partner Kariboo gebracht. Ontvangers van wie het e-mailadres bekend is, krijgen bericht als het pakket daar is aangekomen. Los daarvan kunnen webshoppers via de track & trace functionaliteit op Postnl.be/pakketten zien waar het pakket is gedropt. Shoppers krijgen veertien dagen de tijd om hun pakje op te halen.

Twee keer geen gehoor
Belgen kunnen PostNL-pakketten morgen voor het eerst komen afhalen na twee keer ‘geen gehoor’, vertelt PostNL-woordvoerster Annelou van Egmond aan Twinkle. Driehonderd van de vijfhonderd pakketverzendpunten van de nog vrij nieuwe partner Kariboo doen dan tevens dienst als afhaalplek.

Uiteindelijk moeten alle punten uit het netwerk geschikt worden voor zowel het versturen als het oppikken van pakketten. ‘Dat geldt sowieso voor alle nieuwe Kariboo-punten die erbij komen’, aldus Van Egmond. PostNL verwacht dat er de komende jaren nog honderden punten bij zullen komen en het sluit samenwerking met andere partijen dan Kariboo niet uit.

PostNL in België
Het aandeel van PostNL op de Belgische e-commerce markt is onduidelijk. Het eigen pakketvolume steeg in de eerste zes maanden van dit jaar met 25 procent, aldus Van Egmond, maar om hoeveel pakjes het inmiddels gaat kon ze niet zeggen. PostNL concurreert in België onder andere met het voormalige staatsbedrijf bpost en met UPS, eigenaar van Kiala.