U heeft het vast wel eens meegemaakt: u bezoekt een site en krijgt de melding of u ‘onveilige items op deze veilige pagina weer wilt geven’. U vraagt zich af wat deze onveilige items zullen zijn, het klinkt wel spannend. Uiteindelijk besluit u uw browser te sluiten, blijkbaar was deze pagina niet zo veilig als hij er in eerste instantie uitzag.
Tekst: Reinout Wolfert
Het is een duidelijk voorbeeld waar de melding zorgt voor een negatieve ervaring en een afhaker. En al wordt deze melding in de meest gebruikte browsers niet (meer) getoond, toch komt hij, voornamelijk bij Internet Explorer, nog wel eens voor. Het is een no-brainer om te stellen dat het conversiepercentage hoger was geweest wanneer de melding niet getoond werd. Daarnaast doet het je naam ook geen goed; niemand wil immers met ‘onveilige items’ geassocieerd worden.
Oorzaak
De oorzaak van dit soort meldingen is dat een pagina over https (secure) wordt opgevraagd waarbij er elementen op de pagina staan die over http (non secure) worden opgevraagd. Je zou verwachten dat wanneer je van http naar https switcht, alles op die manier opgevraagd wordt. Helaas gebeurt het nog vaak dat elementen hard coded in het cms worden gezet, waarbij de switch niet plaatsvindt en het element altijd over http opgevraagd wordt. Veel voorkomende problemen zie je bijvoorbeeld bij afbeeldingen, elementen die zijn ingeframed of bij conversie/tracking pixels. Bij de laatste groep is het best schrijnend, want die plaats je om conversies te meten (en te verhogen) en zij zorgen dan juist voor minder conversies.
Om je conversies op peil en je naam zuiver te houden, is mijn tip om altijd te checken dat wanneer je pagina over https wordt opgevraagd, ook alle elementen op de pagina over https worden opgevraagd.
Volledig secure
Een nog betere tip is om volledig over te stappen op https en niks meer over http toe te staan. Dit schrijf ik omdat op 15 december 2014 het nieuws naar buiten kwam dat Google al het http-verkeer als ‘onveilig’ wil gaan markeren. Dit is geen meerjarenplan, maar een plan dat Google al dit jaar wil gaan uitvoeren. In Chrome zullen na de implementatie de sites die standaard over http opgevraagd worden als onveilig bestempeld worden. Na de implementatie in Chrome is het een kleine stap naar de Google zoekmachine, waar je dan ook kunt verwachten dat sites als onveilig gemarkeerd gaan worden. Dat gaat dan weer ten koste van de doorkliks, het aantal bezoeken en uiteindelijk, u raadt het al, het aantal conversies.
---------------------------------------------
Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Reinout Wolfert (freelance conversiespecialist) voor het online analyse en optimalisatie platform www.webanalisten.nl. Het artikel is ook terug te lezen op http://anali.st/2015twinkle01/.
---------------------------------------------
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2015.
Mee eens! Nog spannender is het als je die melding krijgt bij de checkout pagina. Onbegrijpelijk, dan neem je de moeite om die pagina te beveiligen en dan is er toch nog ergens een afbeelding die via http wordt opgevraagd.
Een conversie-killer, maar dan in negatieve zin.