Twinkle | Digital Commerce

Invloed van nieuwe domeinextenties

2017-05-28
180101
  • 4:59

Sinds 2008 wordt er gewerkt aan een uitbreiding van de domeinextensies. Naast de traditionele .nl en .com –websites zullen er nieuwe uitgangen bijkomen als .sport, .shop. & .web. Een ontwikkeling die nieuwe kansen, maar ook risico's met zich meebrengt. In dit artikel leest u wat de invloed van deze nieuwe domeinextensies kan zijn op uw huidige internetmarketingstrategie en hoe deze nieuwe gTLD’s kunnen worden aangeschaft.

Tekst: Freek de Jong

Wat zijn deze gTLD’s precies?
gTLD staat voor Generic Top-Level Domain. De gTLD is één van de vormen waarin domeinextensies worden gecategoriseerd. In Nederland is het merendeel van onze extensies (tot 2013 waren dit er 22) onder te brengen in twee categorieën:
- Landextensies (ccTLD): .nl, .co,.uk, .be
- Generieke extensies (gTLD): .com, .org, .net


Tot nu toe zijn de domeinextensies voor bezoekers goed te overzien; we hebben de succesvolle .nl en .com -domeinen, maar ook de iets minder succesvolle .eu en .biz -extensies. Dit overzicht lijkt te gaan veranderen dankzij een project dat de organisatie ICANN in 2008 is gestart.

Yes, ICANN!
ICANN is een non-profitorganisatie die de verantwoordelijkheid heeft voor het wereldwijd toewijzen van domeinnamen, de verdeling van IP-adressen en het creëren van topleveldomeinen.

In juni 2012 kregen geïnteresseerden de mogelijkheid om een aanvraag in te dienen voor nieuwe gTLD’s. De reden hiervoor was dat ICANN vond dat het te lastig werd om goede .com en .nl -domeinnamen te registreren vanwege het schaarse aanbod. Door het ontwikkelen van nieuwe extensies ontstaat er weer een vrije en open markt en kunnen handelsmerken hun eigen extensie claimen.

In totaal zijn er 1930 aanvragen gedaan en zullen er naar verwachting voor eind 2015 circa 617 nieuwe domeinextensies zijn vrijgekomen. Al deze aanvragen zijn onder te verdelen in vier verschillende categorieën: merk, geografisch, community en algemeen.

Veel van de nieuw ontwikkelde extensies zijn gericht op de Engelstalige markt. Dat neemt echter niet weg dat er een groot aantal extensies ook voor de Nederlandse markt zeer geschikt is. Hieronder een kleine greep uit de 215 extensies die op dit moment al beschikbaar zijn: .club | .reviews | .services | .email | .website | .bar | .camera | .direct | .events | .expert | .fitness | .gratis | .marketing | .media | .menu | .social | .singles | .tips | .training | .vet | .webcam | .wtf

De invloed van de nieuwe GTLD’s op zoekmachines
De meerwaarde van de nieuwe gTLD’s zal de komende tijd moeten blijken. Als u echter hoopt op een directe ranking boost, zal dat niet het geval zijn volgens Matt Cutts van Google. Hij zei in 2012 het volgende:

‘Google will attempt to rank new TLDs appropriately, but I don't expect a new TLD to get any kind of initial preference over .com, and I wouldn't bet on that happening in the long-term either. If you want to register an entirely new TLD for other reasons, that's your choice, but you shouldn't register a TLD in the mistaken belief that you'll get some sort of boost in search engine rankings.'

Zoals verwacht zal de voorkeur voor zoekmachines op content blijven in plaats van domeinnamen waar exacte zoekwoorden in voorkomen. Daarnaast zijn er ook al enkele testen uitgevoerd waarbij .com en nieuwe gTLD-extensies getest werden. Hieruit kwam naar voren dat met exact dezelfde inhoud de .com-extensie meer klikken en conversies kreeg dan de gTLD-extensie. Daar tegenover stond wel dat in AdWords de nieuwe gTLD-extensie voorkeur kreeg boven de .com variant en er tevens geadverteerd kon worden tegen een lagere klikprijs. (Bron: Globerunner)

Voelt een GLTD-extensie vertrouwd aan?
Behalve zoekmachines is de respons vanuit potentiële bezoekers van groot belang. Hoe zullen zij reageren wanneer ze een .expert of .amsterdam -extensie in de zoekresultaten zien staan? Geeft dit de bezoeker meer vertrouwen wanneer ze dit resultaat in Google tegenkomen of zal dit de url juist onbetrouwbaarder laten overkomen? Wat zou u zelf doen? Eerder klikken op www.online.media of wordt het toch www.onlinemedia.nl?

Het nadeel van de nieuwe gTLD’s is dat er niet gericht wordt op een bepaald land. Waar in Nederland een zoekmachine voorkeur kan geven aan een .nl-extensie, is dit in de gTLD’s niet van toepassing. Dit kan via webmaster tools opgelost worden, maar voor een bezoeker wordt dit niet direct duidelijk.


Hoe legt u zo’n nieuwe domeinextensie vast?
Van de 1930 aangevraagde domeinextensies zijn er circa 700 over die vrij registreerbaar zijn. De overige extensies zijn of al geclaimd door handelsmerken of het betreft een dubbele aanvraag.

Op de website van Go Daddy is het complete overzicht van nieuwe extensies te zien. Hier kunt u extensies die beschikbaar zijn direct vastleggen en extensies volgen die binnenkort beschikbaar worden gesteld. U ontvangt dan bericht wanneer er meer informatie over de extensie vrijkomt.

De prijs van een domeinnaam kan erg variëren, u kunt al vanaf 30 euro per jaar een nieuwe domeinnaam vastleggen met één van de nieuwe extensies. Er zijn echter ook premium domeinnamen die voor een veelvoud hiervan verkocht worden. Go Daddy is een platform waar veel informatie te vinden is over de beschikbaarheid, maar er zijn voldoende andere websites waar u de nieuwe domeinextensies vast kunt leggen. Prijzen variëren daarbij.

Staat uw gewilde extensie er nog niet tussen en wilt u vooraan staan als deze beschikbaar komt? Bekijk dan in de TLD online agenda vanaf welke datum en tijd aankomende nieuwe extensies beschikbaar zullen zijn.

Conclusie
Op het eerste oog zullen deze updates geen onmiddellijke ‘ranking-booster’ zijn, maar is het een manier om met een nieuwe, korte en krachtige domeinnaam te innoveren en te onderscheiden van concurrenten. U kunt relatief goedkoop een creatieve domeinnaam, met exacte zoekwoorden, registreren.

Denk er echter wel goed bij na welke extensies echt interessant en van toegevoegde waarde kunnen zijn voor uw organisatie, anders verdrinkt u in het enorme aanbod van beschikbare gTLD’s. Leg desnoods alleen bepaalde extensies vast om ze uit handen te houden van concurrenten en andere kapers op de kust.

Daarnaast is het succes van een extensie ook van invloed op het succes van uw eigen domeinnaam. Als .biz minder aanzien heeft dan .com, dan zal dit ook zo zijn bij de 617 nieuwe extensies die vrijkomen. De echte invloed van de nieuwe gTLD’s op gebruikers en zoekmachines zal echter de komende tijd moeten uitwijzen als ze meer naar voren zullen komen in de zoekmachines en de invloed daadwerkelijk kan worden getest.

Weeg daarnaast ook de kosten af van het migreren van de huidige website en het feit dat uw klanten moeten wennen aan een nieuwe extensie.

Freek de Jong is seo-specialist bij Easy Internet Marketing.