Google heeft de zoekbox binnen zijn organische resultaten prominenter gemaakt. Als iemand bijvoorbeeld de naam van een retailer intikt, dan kan hij direct onder de link naar de site (het zoekresultaat) zoeken naar content binnen die site. Retailers zijn niet onverdeeld enthousiast.
Google kondigde de aanpassingen aan zijn 'sitelinks search box' begin september aan. De box is naar boven verschoven en voorzien van autocomplete.
Customer journey
Met de zoekbox verschuift feitelijk een deel van de customer journey naar Google, doordat gebruikers de zoekmachine niet hoeven te verlaten om op de site van retailers en andere partijen te zoeken. De aangepaste zoekbox heeft ook in ons land zijn intrede gedaan. Zo levert de zoekopdracht ‘de Bijenkorf’ het volgende resultaat op:
Wie vervolgens bijvoorbeeld zoekt op Bodum, een merk dat de Bijenkorf verkoopt, krijgt de volgende bovenste resultaten te zien:
Boven de resultaten die leiden naar Debijenkorf.nl staat een advertentie, waardoor zoekers worden verleid om naar Bodum-voor-thuis.nl te gaan. Als ze daar naar uitklikken, mist De Bijenkorf verkeer dat anders wel op zijn site terecht was gekomen.
Nieuwe horde
In de VS heeft Google’s nieuwe zoektocht al tot de nodige commotie geleid. Onder de kop ‘Google throws up a new hurdle for retailers’ schrijft de Amerikaanse vaktitel Internet Retailer over de bezwaren van Revolve Clothing, dat bang is verkeer naar de eigen site te verliezen en adverterende concurrenten onbedoeld in de kaart te spelen.
Instellingen
In een reactie laat Google weten dat er een manier is om verlies van verkeer te voorkomen; bij de juiste instellingen komen zoekers vanuit Google direct op de relevante zoekresultatenpagina van de website zelf terecht. Onder andere Amazon en Walmart hebben de aanpassingen daarvoor reeds doorgevoerd.
Google heeft geen plannen om de advertenties uit de eigen resultaten van de sitelinks search box te schrappen.
Lees ook: Google etaleert relevante feiten onder zoekresultaten (26 september 2014)
In de laatste alinea is het wellicht handig om de link te vermelden hoe je dit middels schema.org doet > https://developers.google.com/webmasters/richsnippets/sitelinkssearch
Ik vind het ook geen gelukkige stap. Het doel van een zoekmachine is om relevante zoekresultaten te tonen, niet om gebruikers langer op de SERP's te houden. De grote vraag blijft natuurlijk hoe gebruikers dit waarderen. Mocht hier massaal gebruik van worden gemaakt dan voegt Google inderdaad waarde toe aan haar zoekmachine (en dan heb ik ongelijk). Wat het tonen van een andere advertentie betreft: We moeten ons realiseren dat we door het gebruik van de Google zoekmachine te gast zijn bij Google. Zij mogen natuurlijk zelf bepalen hoe zij hun pagina's indelen en weergeven.
Geldt dit ook voor kleine webshops in Nederland?
@Martijn: goed punt, de link is toegevoegd.
Inderdaad een discutabele oplossing van Google, maar de laatste alinea is cruciaal.
Door de correcte schema.org Action te implementeren, kun je het zoekverkeer inderdaad direct naar je eigen site leiden.
een voorbeeld hiervan zie je bij Amazon:
https://www.google.nl/search?q=amazon&pws=0&hl=nl&num=10&gws_rd=ssl