KLM heeft de ticketprijzen voor Europese bestemmingen vanaf vandaag afgeprijsd, in veel gevallen tot 99 euro. Wie direct boekt op de site van de luchtvaartmaatschappij, krijgt bovendien 30 euro aan taxitegoed voor Uber.
Per bestemming laat KLM zien of Uber er actief is. Wie een citytrip boekt bij de nummer 1 van de Travel 30 kan zijn tegoed (in de vorm van een kortingscode) ook inzetten voor taxiritjes elders. Het blijft een jaar geldig.
Boekingskosten
De meeste Europese tickets van KLM kosten tot en met 11 november 99 euro. Daarbovenop moet nog wel 10 euro voor de boeking worden betaald. ‘Dus niet per passagier, dat mag niet meer', refereert KLM-directeur Harm Kreulen op de site van TravMagazine aan een recente ACM-boete.
Eerste stap
Om boekingen op de eigen site te bevorderen, stelt KLM het Uber-tegoed alleen via die weg beschikbaar. Kreulen geeft aan dat de overeenkomst met de taxi-app een vervolg kan krijgen: ‘De huidige campagne is een eerste stap in een mogelijk langere samenwerking.’
515 miljoen euro
Met een online omzet van 515 miljoen euro in 2013 is KLM de lijstaanvoerder van de Travel 30, onderdeel van de Twinkle100. De luchtvaartmaatschappij nam eind vorig jaar een nieuwe site in gebruik, die het aantal directe boekingen moet stimuleren. Dit voorjaar werd de verkoop van pakketreizen aangekondigd. Ook nam KLM de affiliatemarketingactiviteiten in eigen hand.
De combinatie KLM en Uber had ik niet direct verwacht. Uber vecht toch vooral op prijs, is een echte luis in de pels. KLM is een high-class carrier. Wanneer men bij KLM denkt dat de doelgroep van Uber ook KLM minded is (wat ik zeker niet uitsluit) geef je wel direct antwoord op de vraag hoe KLM de toekomst verder vleugels kan geven. Interessante ontwikkeling!
Ik vraag me af of de KLM beseft dat klanten met de uberpop zich laat bedienen Door een illegale manier van taxi aanbieden en de chauffeurs op schiphol tegen enorme boetes kunnen aanlopen en In beslagname van hun auto denk niet dat dit een goede beurt is die de KLM dan maakt .
Als platinum frequent flyer van KLM, was ik verbasd over een email die ik ontving met 30 euro te goed. Voor mij is Uber een club met een negatief randje. Zou wel eens willen weten wat de doelstelling is van KLM om hieraan mee te doen. Beter zou zijn, om de trein naar schiphol of de trein in andere steden te bevorderen.
High cost carrier die zich in laat met discutable praktijken getuigen niet van schoonheid.
Ik dacht eerst echt dat dit spam was. Op de computer zit een UNDO knop. KLM, gebruik die ook hiervoor. Ben ik de enige die zo denkt?
Met vr groet,