Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: Helpling, Ogu en lieveheersbeestjes

2017-05-27
180101
  • 4:30

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Helpling helpt consumenten aan een schoonmaker, Ogu biedt een andere vorm van design wanddecoratie en Roodmetzwartestippen.nl verkoopt lieveheersbeestjes.

Tekst: Danielle Scheffer

'Meer vrije tijd voor leuke dingen'
Betaalt u uw schoonmaakhulp zwart of wit? De zwarte markt voor deze diensten omvat volgens Helpling bijna 98 procent van de totale markt voor schoonmaakhulp. Helpling wil als online platform voor schoonmaakhulp de zwarte markt ‘wit’ maken en de klant vrije tijd bieden.

‘Het vinden van een huishoudhulp moet net zo eenvoudig zijn als het boeken van een vliegticket’, aldus directeur Hidde Rensink van Helpling.nl. De gedachte achter het bedrijf is om mensen meer vrije tijd te geven om leuke dingen te doen. De site is in Nederland live sinds 3 juni en met groeigeld van Rocket Internet (het bedrijf achter o.a. Zalando) loopt het als een trein. ‘We zijn begonnen met een team van drie man. Inmiddels [half juli, red.] is het aantal werknemers verviervoudigd, is voor elk aspect van het bedrijf een verantwoordelijke aangewezen en zijn we nog dagelijks op zoek naar uitbreiding van het personeelsbestand.’ Bij Helpling wordt de aanvraag van de klant via een speciaal ontworpen algoritme aan de beschikbaarheid van de schoonmaakhulp die het dichtst in de buurt woont verbonden.  

‘Daarnaast zijn we de eerste schoonmaakservice met een beoordelingsfunctie. De klant kan bovendien  ook zijn favoriete schoonmaakhulp wekelijks terugvragen. Verder richten wij ons op persoonlijke service voor zowel klanten als partners.’ ‘Wij doen aan on- en offline marketing; offline voornamelijk via huis-aan-huisverspreiding en via partnerships met andere bedrijven. De online marketing loopt uiteen van Facebook-reclames tot online partnerships’, zegt Rensink. ‘Vanaf het moment dat we in een stad goed uitgerold zijn, kunnen we klant en hulp uit dezelfde buurt koppelen. Hulpen kunnen binnen fietsafstand verschillende klanten bedienen die ze anders wellicht nooit hadden ontmoet. De grootste uitdaging is de balans te houden tussen vraag en aanbod.’ Wat zijn de toekomstplannen? ‘Over een jaar hebben we meer dan tienduizend huizen schoongemaakt en zijn we uitgerold over heel Nederland. We hopen tegen die tijd ook andere diensten rondom het huishouden aan te bieden.’

____________________

‘Binnen twee minuten aan de muur’
Hoe hangt u uw foto’s aan de wand? Als collage, als vergroting? Bij Ogu gaat het om een andere vorm van design wanddecoratie. Volgens de bedenkers zijn mensen uitgekeken op canvas, fotolijsten en bekende manieren van fotowanden. Daarom bedachten ze iets nieuws.

Op 1 april 2014 is de webshop Ogu.nu gelanceerd, onderdeel van het bedrijf Feel. Feel houdt zich bezig met het creëren van optimale werksferen en interieur binnen de zakelijke markt. Het bedrijf wordt gerund door Roy Amerongen, Mike Arends, Koen Kornegoor en Niek Nijenhuis. Zij wilden een nieuwe manier bedenken voor fotocollages en fotowanden die ook nog eens heel gemakkelijk te bevestigen is. Zo is Ogu ontstaan. ‘Het meest unieke aan een Ogu is dat je hem binnen twee minuten zonder  gereedschap aan de muur kunt bevestigen. Nadat je Ogu thuis is bezorgd, is het een kwestie van plakstrips aan de achterkant verwijderen, de Ogu goed tegen de wand aandrukken en het klembord verwijderen. Een waterpas is al in het klembord verwerkt’, meldt Kornegoor. In de webshop kan iedereen zelf een Ogu samenstellen. Foto’s uploaden kan vanaf de pc of via een koppeling met Facebook of Instagram. Je kunt de foto’s ook roteren en vergroten.

‘Eindelijk iets nieuws voor aan de muur’, horen ze vaak bij Ogu. De mannen hebben dan ook alle vertrouwen in hun product: ‘Degene die het niet mooi vindt, krijgt van ons een bloemetje.’ Ogu werkt hard aan zijn naamsbekendheid. Daarvoor gebruikt het vooral social media. Verder doet  het aan seo en aan contentmarketing, wordt Google AdWords getest, probeert het on- en offline free publicity en wil het starten met een blog. De Themed Collectie wordt uitbreid. ‘In de nabije toekomst zullen we nieuwe Ogu-achtige producten lanceren’, vertelt Kornegoor. ‘Het eerste product wordt de refill. Klanten met een Ogu kunnen een refill bestellen en over hun bestaande Ogu plakken. Zo raak je er nooit op uitgekeken.’

____________________

Natuurlijk tuinplagen bestrijden
Roodmetzwartestippen.nl levert producten die eerst voor de consument niet toegankelijk waren. Je kunt er onder andere larven van het lieveheersbeestje kopen en die vervolgens inzetten tegen bladluis. De webshop biedt consumenten de mogelijkheid om zelf een bijdrage te leveren aan het terugdringen van het gebruik van bestrijdingsmiddelen.

In de tuinbouw worden al lang natuurlijke vijanden met succes ingezet. De verpakkingseenheden voor de consument zijn echter klein en het product is onbekend, wat veel vragen met zich meebrengt. Daarom leek een switch van de professionele markt naar de consumentenmarkt geen handel. Maar ‘handel’ hoeft Rood met Zwarte Stippen voor eigenaar Claudia van Bruggen niet te zijn: ‘Ik zie het bedrijf als de plek waar consumenten op een positieve manier kennismaken met een andere wijze van tuinplaagbestrijding. Geen schadelijke spuitbussen, maar eenvoudig beestjes bijplaatsen die al in de natuur voorkomen.

En omdat gemak de mens dient, is het bestelproces eenvoudig, ontvangt men de bestelling gewoon via briefpost en is het ophangen van het zakje voldoende om de tuinbestrijders hun werk te laten doen.’ Van Bruggen komt uit een commerciële b2b-omgeving. ‘Hier heb ik veel geleerd, maar ook gezien dat geld en winstoogmerk, bij gebrek aan de juiste visie en leiding, meer kapot maakt dan menigeen lief is. Passie en overtuiging vormen bij Rood met Zwarte Stippen dan ook de basis voor elke beslissing.’ Qua marketinginspanningen volgt ze een goed onderbouwd plan: ‘Reclame maken we vrijwel niet, bewuste keuzes des te meer. Daarin zoeken we de balans tussen zichtbaarheid op internet en in real life.’

Van Bruggen streeft ernaar dat over vijf jaar minimaal 50 procent van de tuin- en balkoneigenaren in Nederland weet dat bladluisbestrijding door lieveheerbeestjes mogelijk is. Maar anders dan in veel bedrijven zijn die plannen niet gebaseerd op omzetstijgingen en winstmarges. ‘Ik wil mijn positieve bijdrage aan de ontwikkelingen in respectvol tuinieren vergroten.’

____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2014.