Twinkle | Digital Commerce

Webshopper laat boodschappen liefst bezorgen

2017-11-11
180101
  • 2:10

Veruit de meeste Nederlandse consumenten laten online bestelde boodschappen liefst thuis bezorgen. De voorkeur voor bezorging is toegenomen, terwijl de supermarkten de laatste tijd juist investeren in afhalen.


Deloitte presenteerde deze week de resultaten van een grootschalig onderzoek naar boodschappen doen. Daartoe werden afgelopen juni ruim 2.400 Nederlandse consumenten ondervraagd. Van hen zegt 80 procent een voorkeur te hebben voor bezorging van weborders, versus 72 procent vorig jaar. Afhalen bij de supermarkt is minder in trek (6 procent dit jaar versus 10 procent vorig jaar) afhalen bij een los afhaalpunt raakt bijkans uit de gratie (4 procent, versus 9 procent vorig jaar). De overige 9 procent had geen voorkeur, net als vorig jaar.

Van de ondervaagde consumenten is 59 procent te betalen voor bezorging van boodschappen aan huis (gemiddeld 3,87 euro), terwijl maar 26 procent geld over heeft voor click & collect (gemiddeld 2,88 euro).

‘Niet doen geen optie’
Supermarkten worstelen met de vraag hoe ze e-commerce rendabel kunnen krijgen, maar ze weten ook dat ‘niet doen geen optie is’, om met Jumbo’s Jan Heuving te spreken. De meeste supermarktondernemers (87 procent) zijn inmiddels van plan om online te gaan verkopen, is uit een ondernemerspeiling van Deloitte gebleken. Een online besteloptie wordt daarmee de norm. ‘U raakt gezamenlijk winstgevende omzet kwijt’, zei Paul Op Heij van Deloitte dan ook bij de presentatie van het rapport. ‘De consument wil online bestellen, het is nu zoeken naar de heilige graal.’

Online omzetaandeel verdriedubbeld
Het rapport van Deloitte, waarvoor dus zowel consumenten als ondernemers zijn gepeild, werd deze week gepresenteerd in Utrecht. Bij die gelegenheid zei partner Op Heij van de branchegroep retail ook dat het online omzetaandeel in de supermarktbranche in een jaar tijd is verdriedubbeld, tot 2,1 procent. Op iedere 100 euro aan boodschappen worden er inmiddels dus zeker 2 op internet besteed. Volgens Op Heij tekende marktleider Albert Heijn voor het leeuwendeel van de groei, wat neerkomt op honderden miljoenen extra webomzet.

Jumbo en Plus
Op de Foodretaildag in Utrecht werd ook meer duidelijk over de e-commerce plannen van AH-concurrenten Jumbo en Plus. Eerstgenoemde keten start eind dit jaar met click & collect in supermarkten. Er komt ook een aantal losstaande pick-up points en op termijn wil Jumbo de boodschappen tevens gaan bezorgen. Plus, momenteel naar eigen zeggen de tweede online supermarkt van Nederland, bouwt aan een nieuw e-commerce platform voor zijn supermarktondernemers. De coöperatie hoopt dat meer ondernemers daarop aanhaken en ze sluit centrale orderpicking voor de toekomst niet uit.

NB:


  • In het laatste nummer van Twinkle (nummer 7-2014) vindt u een coverinterview met Niels Dekkers, retail project manager bij Spar International.
  • In het komende nummer van Twinkle (8) leest u meer onderzoeksresultaten uit het rapport van Deloitte.