Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig: De Spar. Het lidwoord is er in de loop van de jaren – meer dan tachtig – vanaf gevallen, maar het motto staat nog altijd. De buurtsuper is uitgegroeid tot een van de grootste supermarktketens ter wereld. Om deze decentrale organisatie een e-commerce component mee te geven, valt nog niet mee. ‘Wat wij doen is het e-commerce model van Spar Nederland aanbevelen, erover vertellen en adviseren’, zegt Niels Dekkers, retail project manager bij Spar International. ‘De internationale partners moeten het uiteindelijk zelf oppakken.’
Tekst: Marieke Verdonk | Beeld: Thomas Fasting
Adriaan van Well bestierde een kruidenierszaak in Zegwaart (het tegenwoordige Zoetermeer) die zijn grootvader al in 1880 was begonnen. Het waren de jaren dertig van de vorige eeuw en behalve dat er een economische crisis heerste, zag Van Well nog een andere bedreiging. In Amerika ontstonden de eerste supermarkten, grote winkels die kruideniers als hemzelf overbodig maakten. Ondernemend als hij was, had Van Well al snel een antwoord klaar. Hij volgde het voorbeeld van de Amerikanen en ontwikkelde een plan waarbij winkeliers niet alleen samen inkopen maar ook bij de verkoop en marketing samenwerken; iets dat tot dan in Europa niet of nauwelijks was geprobeerd. In juni 1932 gingen zestien Zuid-Hollandse winkeliers vanstart met als logo een boom die het hele jaar door groen blijft, de Spar. Het motto: Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig.
Vrijwillige filiaalbedrijven
Toen Van Well in 1967 overleed waren er Spar-winkels in vijftien landen en bedroeg de omzet 8 miljard gulden. 47 jaar later is Spar met ruim 12.000 winkels in 34 landen de grootste ‘vrijwillige’ supermarktketen ter wereld. Aan het model is weinig veranderd. Internationaal werkt Spar nog steeds met onafhankelijke partners die met elkaar samenwerken op het gebied van formules, logistiek en inkoop. ‘He tzijn vrijwillige partnerships’, legt NielsDekkers, retail project manager bij Spar International, uit. ‘We sturen niet op bedrijfsvoering, zoals bij franchisebedrijven. We geven toegang tot een wereldwijd netwerk met heel veel ervaring zodat de partner kan groeien en kan concurreren met de Waltmarts en Carrefours van deze wereld.’ De aangesloten partners zijn bijna allemaal familiebedrijven, weet Dekkers. ‘Mensen die met volle overtuiging aan het ondernemen zijn.’ Het model van internationale partnerships is Spars grootste kracht,maar het brengt tegelijkertijd ook uitdagingen met zich mee. ‘We breiden sneller uit dan veel grote multinationals, maar we zijn ook afhankelijk van de snelheid van onze partners. En daarin zijn wij altijd bezig om onze partners ervan te overtuigen nieuwe dingen te proberen en innovatief te zijn.’
E-commerce platform
Spar International, de werkgever van Dekkers, is uitgegroeid tot retailserviceorganisatie. ‘We zijn voortdurend bezig met de ontwikkeling van het merk, met het vergroten van de aanwezigheid van Spar wereldwijd en we zorgen ervoor dat onze partners kunnen groeien.‘ En daar hoort e-commerce bij, een van die innovaties waarbij de organisatie veel moet lobbyen om de internationale partners te overtuigen van de potentie. Want Dekkers en zijn collega’s kunnen wel bedenken dat de supermarkten online gaan verkopen, de partners moeten het zelf willen uitrollen.
Of consumenten op grote schaal hun boodschappen online gaan doen, weet Dekkers niet. Wat hij wel weet is dat er consumenten zijn die dat gaan doen of al doen. ‘Elke supermarkt heeft groente en fruit, maar niet iedereen koopt groente en fruit bij de supermarkt. Hetzelfde geldt voor online boodschappen. Niet iedereen zal er gebruik van gaan maken,maar je moet het wel aanbieden.’ De basis moet goed zijn, benadrukt Dekkers meer dan eens. ‘Je moet sowieso online boodschappen kunnen doen. Dat is de basis en vanaf daar kun je modulair opbouwen. Maar verkoop eerst maar eens een brood online.’
Spar Nederland heeft de handschoen opgepakt en een e-commerce platform ontwikkeld. Volgens dit model heeft elke afzonderlijke Spar-winkel zijn eigen webshop. De consument komt binnen op Spar.nl, klikt op Bestel Online en tikt zijn postcode in. Vervolgens komt hij in de webshop van de Spar-winkel die in zijn postcodegebied bezorgt. De winkelier verzamelt de boodschappen in zijn winkel en zet ze klaar als de klant voor zelf ophalen heeft gekozen, of bezorgt ze thuis als de klant dat liever heeft. ‘Ook voor onze internationale partners is dit model het meest realistisch’, zegt Dekkers. ‘Zij hoeven dan geen grote investeringen te doen in warehousing en distributie. Als de volumes zo groot worden dat het niet meer efficiënt is om in de winkel te picken, dan zullen we verder moeten kijken. Maar dat is een luxeprobleem. Onze taak als Spar International is nu het model aanbevelen, erover vertellen en adviseren. De internationale partners moeten het uiteindelijk zelf oppakken.’
Techniek dupliceren
De techniek zoals die door Spar Nederland is ontwikkeld is specifiek voor het decentrale model van de supermarktketen. En daarmee is het een model dat ook in andere landen kan worden uitgerold. Dekkers: ‘In essentie is de online klant overal hetzelfde, dus we kunnen de techniek makkelijk dupliceren.’
Hij ziet vooral kansen in Centraal en West-Europa. ‘We hebben al heel veel gesproken met onze partners en het belang aangegeven. Maar we zijn afhankelijk van iemand die zegt "we gaan het doen". Daarnaast moeten onze partners inzien dat het niet alleen gaat om het aanbieden van een webshop. Ze moeten de online service ook actief in de markt zetten bij hun winkeliers en uiteindelijk bij de consument.’ Voor landen als Rusland en China is het een ander verhaal. ‘Die landen verschillen enorm van Europa. Het zijn andere economieën met andere kostenmodellen. Neem bijvoorbeeld China, daar heb je foodsites waar supermarkten zich bij kunnen aansluiten. Het Alibaba-model, iedereen verkoopt via één platform.’
De webshops die Spar Nederland heeft ontwikkeld zijn responsive, dus ook eenvoudig benaderbaar via de smartphone. Dekkers: ‘En onlangs heeft Spar Nederland een succesvolle online maaltijdservice geïntroduceerd. Voor onze internationale partners is het echter van belang dat zij eerst beginnen met de basis van online boodschappen aanbieden. Verkoop eerst maar eens een brood online, daarna zien we wel weer verder.’
____________________
Over Spar International
Spar International opereert in meer dan 34 landen met wereldwijd ruim 12.000 winkels en een winkelomzet van 32,1 miljard euro. Spar International is verantwoordelijk voor de internationale uitbreiding van het Spar-merk en coördineert onder meer alle internationale activiteiten tussen de verschillende landen, zoals de bescherming van de corporate identity, organisatie van nationale en internationale pr-activiteiten en het verzorgen van commerciële activiteiten, zoals het importeren van producten voorleden. In Nederland zijn er ruim 260 Spar-winkels, meer dan 70 hebben inmiddels een webshop en dat aantal groeit gestaag.
____________________
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle nummer 7-2014. De mysteryshopper van Twinkle bracht een bezoek aan Spar.nl. Over zijn bevindingen kunt u hier lezen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Spar.nl model voor internationale webshops
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.