Twinkle | Digital Commerce

Auteursrecht op publicaties over uw webwinkel

2017-05-27
180101
  • 2:00

Publicaties over uw webwinkel, uw producten of de mensen achter de zaak kunnen helpen bij het verbeteren van uw naamsbekendheid en verkoopcijfers. Het liefst deelt u die publicatie zo snel mogelijk. Op social media en op uw website.
 
Tekst: Charlotte Meindersma

Persaandacht is doorgaans goed voor het vertrouwen in en de autoriteit van uw webwinkel. Het gaat immers over uw onderneming!

Niet publiceren zonder toestemming
Maar redacties hebben liever niet dat u een (leesbare) kopie van een gepubliceerd artikel verspreidt. Die kopieën kunnen er voor zorgen dat er minder exemplaren van de krant of het tijdschrift worden verkocht of dat de website minder bezoekers krijgt, waardoor er minder advertentie-inkomsten zijn. ‘Doorplaatsen’ wordt, kortom, niet altijd op prijs gesteld. Daarom is het verstandig met de redacteur te bespreken of en zo ja, wanneer het artikel op uw eigen site gepubliceerd mag worden.

Auteursrecht op persberichten
Laat u een persbericht schrijven door een pers- of pr- bureau, dan heeft dat bureau in de basis het auteursrecht op het bericht. Het is bij persberichten echter juist de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen ze lezen. Ze worden aan media toegestuurd om te gebruiken en dus zijn redacties gelegitimeerd om ze aan te passen en als artikel te publiceren.

Auteursrecht op publicaties
Wanneer het persbericht wordt veranderd of wanneer er een interview wordt gepubliceerd, zit daar werk in van een journalist of redacteur. Door alle keuzes, het werk en de veranderingen door deze journalist, heeft hij het auteursrecht gekregen op dat artikel. Zo rust er ook auteursrecht op de vormgeving van een tijdschrift. Omdat er auteursrecht op rust, mag u niet zomaar een foto nemen van de publicatie en delen op bijvoorbeeld uw weblog of op sociale media. Dit ondanks het feit dat u zelf wellicht fotos en informatie voor het artikel heeft aangeleverd of mee hebt gewerkt aan een interview.

Toch publiceren, na overleg
De eenvoudige oplossing is uiteraard om te overleggen over het doorplaatsen van het artikel. Vaak is het na een bepaalde periode geen probleem meer om het artikel over te nemen en zelf te publiceren. De waarde van het artikel is voor het medium op een gegeven moment afgenomen, terwijl het voor uw webwinkel een langere periode waardevol blijft. Een eenvoudige e-mail waarin het gebruik wordt afgestemd, is al voldoende.
 
Charlotte Meindersma is jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints.