Ikea biedt Duitse consumenten vanaf dit najaar ‘levenslange’ garantie op zijn producten. Klanten die een product uit de nieuwe catalogus hebben besteld, kunnen die over een paar jaar tegen de aankoopprijs gebruikt terugbrengen bij de meubelgigant.
Ikea verspreidt deze week zijn nieuwe catalogus onder 26,8 miljoen Duitse huishoudens. Daarin is een 'oneindig' retourbeleid in de fysieke winkels omschreven. Voorheen ontvingen klanten enkel het aankoopbedrag terug als een product niet gebruikt was, maximaal 90 dagen geleden (offline) of 14 dagen geleden (online) gekocht was en met de bon was ingeleverd. Voor het terugsturen van een webbestelling naar een dc van Ikea geldt wel nog steeds de wettelijke herroepingstermijn van 14 dagen.
Niet nieuw
De aankoopbon is bij het nieuwe beleid nog steeds nodig, maar het artikel hoeft niet meer nieuw te zijn. Uitzondering op de regel zijn planten, op maat gesneden items als een keukenblad en afgeprijsde artikelen uit de koopjeshoek, meldt Die Welt. Artikelen in de fysieke winkel dienen bij de aanschaf met pin te zijn betaald.
Misbruik
Een woordvoerster van Ikea is niet bang voor misbruik van het nieuwe beleid: ‘We denken dat het enkele keren zal voorkomen dat mensen hun gehele meubilair dat nu online besteld is of in de winkel gekocht is over een paar jaar komt inruilen voor nieuwe meubels.’
Al getest
In Noorwegen en Denemarken wordt de oneindige retouroptie al drie jaar getest, dus Ikea heeft al wat ervaring opgebouwd. In Spanje en Groot-Brittannië geldt een 360 dagen retourbeleid. Nederland hanteert nog een termijn van 90 dagen voor de fysieke winkels en 14 dagen voor online retourneren. Het is niet bekend of consumenten in ons land straks ook de eeuwige garantie krijgen.
Lees ook:
- Ikea adverteert voor klant met tweedehands meubels (4-11-2014)
- Ikea Nederland streeft naar snellere levering met nieuw dc (29-1-2014)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ikea biedt ‘levenslange’ retourmogelijkheid in Duitsland
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.