Twinkle | Digital Commerce

Drogisterij.net stopt barcodescanner in app

2017-05-27
180101
  • 1:37

Drogisterij.net heeft een barcodescanner toegevoegd aan zijn smartphone-applicatie. De nummer 73 van de Twinkle100 heeft ook een overkoepelend winkelmandje gecreëerd. ‘Cross platform winkelen’, vat oprichter Jaap Santifort de nieuwe mogelijkheden samen.

Drogisterij.net introduceerde in 2011 een mobiele website. Kort daarna volgde een mobiele applicatie. ‘Door op tijd te beginnen met een mobiele site en een app hebben we nu behoorlijk wat ervaring opgebouwd’, aldus Santifort. Hij voegt toe dat de mobiele omzet in de eerste helft van dit jaar met 40 procent is gegroeid.

Honderdduizenden euro’s
Inmiddels wordt ongeveer 5 procent van de omzet van Drogisterij.net gerealiseerd op smartphones, laat Santifort weten aan Twinkle. Het gaat om enkele honderdduizenden euro’s. Na een recente update van de app (iOs, Android) kunnen gebruikers barcodes scannen om hun winkelmandje mee te vullen. ‘Superhandig als je in de badkamer staat en je wilt de voorraad tandpasta en deodorant aanvullen’, schetst Santifort, maar ook een uitkomst voor shoppers die bij de fysieke concurrentie prijzen willen vergelijken.

Single log on
Ingelogde gebruikers van Drogisterij.net kunnen hun winkelmandje voortaan ‘meenemen’ naar andere devices. Wie een product scant en dat op zijn smartphone aan het winkelmandje toevoegt, vindt het later bijvoorbeeld op zijn laptop, desktop of tablet terug. ‘Single log on’, wordt dit in jargon wel genoemd. Santifort: ‘Het leek me gewoon wel handig als de producten die je scant ook op andere apparaten bewaard blijven. Ook hierbij dacht ik weer aan die badkamer. We hebben alles in eigen huis ontwikkeld.’

BB Capital
Drogisterij.net viert in november zijn vijftiende verjaardag. Sinds een paar jaar is de online drogist merendeels in handen van BB Capital. Oprichter Santifort heeft nog altijd een pakket aandelen en de dagelijkse leiding in handen. Hij laat weten dat de absolute focus ligt op Drogisterij.net, waar enkele jaren geleden nog voor differentiatie werd gekozen aan de hand van zogenoemde specialty shops: ‘Er draait nog wel een aantal andere sites (voorbeeld, red.) maar die krijgen maar weinig aandacht.’