Twinkle | Digital Commerce

Qlopt.com komt met nieuw veilingconcept

2017-05-27
180101
  • 2:03

Met Qlopt.com heeft ons land er weer een veilingsite bij. Zonnebrillen, houten fietsen en scooters worden per afslag geveild onder betalende geïnteresseerden. Volgens initiatiefnemers Kevin Westermeijer blinkt de nieuwkomer uit in transparantie. ‘Er zit geen gokelement in.’

Qlopt.com werd begin deze week gelanceerd. Bezoekers zien bij ieder product hoeveel credits à 50 cent ze moeten inleggen om erop te kunnen bieden. Er wordt pas geveild bij een minimaal aantal deelnemers. De gezamenlijke inleg wordt afgetrokken van de ‘inzetprijs’ en zo ontstaat de zogenoemde ‘bodemprijs’. Een veiling begint altijd bij de winkeladviesprijs (de inzetprijs) en in maximaal drie minuten wordt de bodemprijs bereikt. Wie het eerst toehapt, wint de veiling (zie video).

Extra verkoopkanaal
Feitelijk leggen de deelnemers samen de korting in die één deelnemer maximaal ontvangt. Het verschil tussen de uiteindelijke veilingprijs en de bodemprijs is voor Qlopt.com, dat bij de start samenwerkt met vier leveranciers annex webwinkels: Bough Bikes, Izibike, LuxSunglasses en Blueprint.

Westermeijer tegen Twinkle: ‘Op termijn willen we aan meer webwinkels een extra verkoopkanaal gaan bieden, maar eerst kijken we hoe het gaat lopen allemaal. Het is zeker niet de bedoeling om een dumpkanaal te worden, zoals veel andere veilingsites wel zijn. Bij ons kunnen bieders daarom ook kiezen uit verschillende kleuren en modellen van geveilde producten.’

Dropshipping
Westermeijer heeft vaste prijsafspraken met zijn leveranciers, die een seintje krijgen als een veiling is afgerond. Na contact met de gelukkige bieder sturen ze het geveilde product uit, met de factuur. Formeel is Qlopt.com wel de verkopende partij, aldus de jonge ondernemer: ‘Het is een soort dropshipping, wij lopen zelf geen voorraadrisico.’

Centveilingen
Doordat gebruikers credits moeten betalen om te kunnen bieden, doet Qlopt.com denken aan de centveilingen die veel stof hebben doen opwaaien. Maar Westermeijer ziet veel verschillen: ‘Wij veilen niet per opbod, maar per afslag. Veilingen vinden altijd tussen zeven en acht uur ’s avonds plaats en alle bieders worden van het precieze tijdslot daarbinnen op de hoogte gesteld. De veilingduur is bekend, maximaal drie minuten dus, het aantal spelers is bekend en de bodemprijs is bekend. Bovendien maken bieders anders dan bij centveilingen maar één keer kosten om mee te doen.’

Spelelement
Westermeijer presenteert Qlopt.com daarom in een persbericht als de ‘veilingsite die wel klopt’. Hoewel de site appelleert aan koopjesjagers die moeten betalen om mee te kunnen bieden, is het volgens hem geen kansspel: ‘Ik heb er juristen naar laten kijken en die zien geen probleem. Er zit geen gokelement in, maar natuurlijk wel een spelelement. Noem het gamification inderdaad.’