Twinkle | Digital Commerce

The Cloakroom ver andert huiskamer in paskamer

2017-05-27
180101

Een personal shopper voor iedereen - dus niet alleen voor de happy few. Dat is het concept van The Cloakroom. De webwinkel in herenmode biedt geen producten, maar een persoonlijke service. ‘Wij democratiseren personal shopping.’

Tekst: Jaap van Sandijk

Op Thecloakroom.nl maakt de klant een persoonlijk profiel aan, waarna hij in contact komt met zijn personal shopper. Dat kan telefonisch, via e-mail of door middel van een bezoek aan de showroom in Amsterdam. Vervolgens selecteert de personal shopper kledingstukken voor de klant, die worden opgestuurd naar diens huis- of werkadres. De klant kiest de kleding die hij wil houden en stuurt de rest terug. ‘Vroeger zag je personal shoppers alleen in het hogere segment van de markt, maar dat is old skool’, zegt Kasper Brandi Petersen, die samen met Asbjørn Jørgensen The Cloakroom oprichtte. ‘Wij democratiseren personal shopping. We maken het mogelijk voor iedereen en veranderen de huiskamer in een paskamer.’ The Cloakroom telt dertig medewerkers, onder wie twaalf personal shoppers. Deze kunnen tot maximaal duizend klanten beheren. Hoeveel klanten het bedrijf nu heeft, willen de oprichters niet zeggen.

The Cloakroom richt zich op de 28-plusser die gesteld is op persoonlijke service, zich stijlvol wil kleden en zijn garderobe in de fysieke winkel koopt. ‘We zijn er niet voor de internetter die online zoekt naar die ene broek of dat ene overhemd’, zegt Brandi Petersen.‘Onze doelgroep staat wat ambivalent tegenover het kopen via internet. Maar omdat onze klanten een personal shopper krijgen, maken wij het winkelen efficiënter en beter voor ze. Zeg nou zelf: als je online een wit overhemd wilt kopen en je ziet vervolgens een aanbod van tweehonderd artikelen, dan eindig je door dat enorme aanbod toch maar weer bij die vertrouwde keuze die je altijd wel maakt. Met een personal shopper is dat anders.’

Geen standaard soft hyphenwebwinkel
Omdat het concept op service is gebaseerd, was de bouw van de webwinkel geen standaardaangelegenheid. ‘Waar je met een reguliere webwinkel bijvoorbeeld je catalogus online zet, moesten wij de inrichting van de website vanaf de bodem opzetten’, legt Jørgensen uit. De eerste weken werd gewerkt met Excel-sheets, maar daar werd snel van afgestapt. ‘Het stroomlijnen van processen is bij ons heel belangrijk. Kleding wordt verzonden en teruggestuurd en persoonlijke profielen worden verzameld en verder aangevuld. Omdat Salesforce bekendstaat om zijn goede crm-systeem, hebben we gekozen voor de Sales Cloud oplossing. Een geïntegreerd systeem waarin we crm- en erp-functies combineren en alles kunnen samenbrengen: van bestellingen, verzendingen en betalingssoft hyphenprocessen tot en met marketingsoft hyphenactiviteiten en conversaties.’

Het implementeren van de oplossing is niet eenvoudig en bovendien tijdrovend, zeggen de ondernemers. Jørgensen: ‘Je krijgt daarbij wel hulp van een specialist van Salesforce, maar dat is maar gedurende een week. Terwijl je eigenlijk maanden nodig hebt om het systeem volledig te implementeren. Voor start-ups als wij zou de leverancier eigenlijk gedurende een veel langere periode een specialist moeten vrijmaken. Want na die ene week ben je gedwongen om iemand in te huren, waarmee je extra kosten maakt. Wij hebben de verdere implementatie laten uitvoeren door een studente en hebben inmiddels een eigen specialist in huis die verantwoordelijk is voor het platform.’ Het tweetal adviseert toekomstige gebruikers van de oplossing om vooraf heldere keuzes te maken. ‘Kies binnen je bedrijf één gedreven persoon die specialist wil worden’, tipt Brandi Petersen. ‘Dat hoeft geen IT’er te zijn - als het maar iemand is die analytisch is en de business begrijpt.’

Europa
The Cloakroom is momenteel actief in Nederland en Denemarken en wil verder uitbreiden in Europa. ‘Binnen drie tot vijf jaar, te beginnen met de Benelux en Scandinavië’, zegt Jørgensen. Gevraagd naar zijn visie op de toekomst zegt hij: ‘Het persoonlijke aspect wordt steeds belangrijker. Daarom voorzie ik voor de personal shopper een grote toekomst. Op het gebied van de fysieke kledingwinkels denk ik dat de boetieks er over vijf jaar niet meer zullen zijn. In een winkel wachten tot de klanten komen: dat werkt straks niet meer. Het aantal warenhuizen zal verder afnemen, maar de mono brand stores zullen overleven, mede door hun uitgekiende supply chain. Wat Thecloakroom.nl betreft gaan we voor één miljoen klanten in Nederland die gebruiksoft hyphenmaken van een personal shopper. Is dat wel realistisch? ‘Personal shopping gaat enorm groeien in de toekomst en wij zetten daarbij graag de standaard’, zegt Jørgensen vol vertrouwen. ‘Kom over vijf jaar nog maar eens terug.’

-------------------------------------
Over The Cloakroom
Oprichters Kasper Brandi Petersen en Asbjørn Jørgensen zijn een jaar soft hyphengeleden begonnen met The Cloakroom, een winkelconcept dat het mannen makkelijk wil maken bij het fashionshoppen. Sinds augustus 2013 heeft het bedrijf ook een showroom in de Pijp in Amsterdam. The Cloakroom heeft elf premium kledingmerken in zijn assortiment, waaronder Eton, Lacoste, Denham, Hugo Boss en Ralph Lauren. Investeerders in The Cloakroom zijn Klaus Nyengaard, voormalig ceo van de Just-Eat Group, Hein Pretorius, lid van de Raad van Bestuur van Naspers (een Zuid-Afrikaans multinationaal mediaconglomeraat) en Sina Afra, ceo van Markafoni, één van de grootste particuliere shopping bedrijven van Turkije.
-------------------------------------

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2014.