Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? DressMeWell betrad de markt met online persoonlijke kledingadviezen, Desmond Boateng ziet brood in een handelsplatform voor coupons en ShirtsofCotton verkoopt shirts met extra lange mouwen.
Tekst: Danielle Scheffer
DressMeWell: 'Er wordt meer gekocht en minder retour gestuurd’
In de juiste kleding zie je er beter uit en voel je je beter. Het aanbod van kleding is echter zo groot en de trends van de seizoenen vliegen om je oren; hoe bepaal je dan nog welke kleding je gaat kopen? DressMeWell (DMW) geeft online persoonlijk kledingadvies van top tot teen.
Oprichter Kim Rekko: ‘Als je weet wat voor een vorm jouw gezicht of figuur heeft én wat voor een kleurtype je bent, kun je makkelijker bepalen wat jou het beste laat uitkomen. DMW wil hierbij inzicht geven en het zoeken vergemakkelijken. Handig voor de bezoeker, maar ook voor de retailer: er wordt meer online gekocht én minder retour gestuurd.’ Aan de hand van een foto van de bezoeker worden diens geometrische afmetingen vastgesteld en het kleurtype bepaald. Vervolgens krijgt hij uitleg over de vorm van zijn gezicht en/of figuur en wat voor een kleurtype hij is. ‘Aan de hand van dit profiel kan hij heel gericht online shoppen in zijn DMW Personal Shop. Hij krijgt dan alleen die items te zien die relevant voor hem zijn.’ DMW werkt samen met vier affiliate partners waaronder Zonnebrillen.com. De verzending en handling vindt plaats bij deze partners. De webshop Dressmewell.nl is voor de b2c-markt in maart met een pr-campagne gelanceerd. Voor het b2b-segment wordt aansluiting gezocht met de optiekmarkt en de (online) kledingretailers. Rekko: ‘Ik heb een strategische samenwerking met een ict-partner, een 3D-specialist, een marketingcommunicatiebureau en een zzp-er die de social media invult. Ik wil samen met hen de DMW Tools steeds verder ontwikkelen en uitbouwen tot een totaalconcept waarmee je als fashion- of optiekretailer je klant zowel online als persoonlijk professioneel kunt adviseren. De DMW Tools zijn ook zeer geschikt om in de winkel ter ondersteuning of zelfs ter vervanging van je personeel in te zetten.’ Rekko hoopt dat er over een jaar een online en instore DMW totaalconcept staat bij één van de grote optiek- of fashionretailers in Nederland. Tot slot nog een tip voor andere (startende) webwinkeliers? ‘Als je een affiliateconcept ontwikkelt, dan is het belangrijk om je toegevoegde waarde scherp te krijgen.’
__________
Coupontrade: '‘Niets zo vervelend als een ongebruikte coupon’
Ze zijn populair, websites als vakantieveilingen, ticketveilingen, groupon en amigoamigo. Beslis snel en je hebt voor weinig een coupon of ticket. Maar uiteindelijk blijkt het vaak een impulsaankoop waarvan je niet op tijd gebruik kunt maken. Gat in de markt voor Coupontrade: daar koop of verkoop je ongebruikte e-tickets/coupons/veilingen.
‘Niets zo vervelend als een ongebruikte coupon’, zo begint Desmond Boateng, oprichter van Coupontrade.nl. ‘De coupon is gekocht met de intentie om te genieten van een leuk arrangement. Helaas kom je erachter dat je tot de verloopdatum van de coupon geen kans ziet om er gebruik van te maken. Hartstikke leuk, bieden op veilingen via Vakantieveilingen.nl, maar vaak zijn het impulsaankopen die je uiteindelijk niet verzilvert.’ Daarom begon hij in april 2014 met zijn nieuwe bedrijf, Coupontrade. ‘Wij maken het mogelijk om op een veilige, makkelijke en snelle manier ongebruikte e-tickets, veilingen en coupons te kopen en/of verkopen.’ Boateng komt uit de online marketinghoek en is tijdens zijn studie de webshop Tabletstudent.nl begonnen, waar tegen een lage prijs accessoires voor diverse tablets worden aangeboden. Hij werkt met twee vrienden: met de één zorgt hij voor alle (online) marketingactiviteiten, commerciële activiteiten, klantcontact en de boekhouding, de ander is webdeveloper. ‘Nobody is perfect, but a team can be’, is dan ook zijn tip voor andere webwinkeliers. Coupontrade wordt gemarket door winacties via Facebook, een Google Adwords campagne, adverteren via Facebook, en het benadert potentiële klanten met advertenties op Marktplaats en Speurders. De grootste uitdaging is volgens Boateng ervoor te zorgen ‘dat zoveel mogelijk mensen hun ongebruikte e-tickets, coupons of veilingen op coupontrade plaatsen. Dit gedeelte is essentieel voor het succes van dit concept.’ Hij verwacht met Coupontrade in de toekomst ook in de buurlanden te opereren. Daarnaast wil hij over een jaar een dagelijkse bezoekersaantal van 10.000 hebben en hoopt hij op een bereik van vijfduizend mensen op Facebook.
__________
ShirtsofCotton: 'We focussen heel specifiek op niches’
Extra lange T-shirts, zijn eigenlijk het derde ‘gat in de markt’ voor mede-eigenaar Mark Boekraad. Hij sprong eerder in een gat met ShirtsofHolland (oranje overhemden) en mouwlengte7 (overhemden met extra lange mouw). Klanten (‘fans’) vroegen hem geregeld om perfecte T-shirts voor onder het overhemd te ontwikkelen.
De webshop Shirtsofcotton.com is sinds 1 januari live. ‘Wij geloven in het creëren van zogenaamde tribes. In alles wat we doen staat de klant centraal. We vragen actief naar behoeften, stellen samen met onze klanten nieuwe collecties samen, vragen actief om verbeterpunten en wensen. We focussen heel specifiek op niches omdat je dan echte fans krijgt’, laat Boekraad weten. ‘Samen met hen hebben we eerst bepaald wat een T-shirt nu eigenlijk perfect maakt. Door crowdlistening, echt luisteren naar de waardevolle input van je klanten, hebben we het ontwikkeld. De shirts zijn extra lang, van zacht en duurzaam katoen, licht getailleerd, hebben verschillende dieptes V-hals. We focussen heel specifiek op niches omdat je dan echte fans krijgt.’ Boekraad gelooft in persoonlijke samenwerkingen. ‘Zo hebben we met Langzijn.nl en de Nevobo (volleybalbond) een goede relatie. We zijn altijd op zoek naar bedrijven of organisaties om samen waarde te creëren. Mond-tot-mondreclame is voor ons erg belangrijk. Daarnaast zijn we ons eigen affiliate-netwerk aan het opzetten.’ Geduld is daarbij van belang. ‘Het heeft tijd nodig om met je fans en de juiste partners een persoonlijke band te krijgen. Dat heeft voor ons echt focus.’ En hoe zit het met de logistiek? ‘Het gehele fulfilmentproces hebben we bewust in eigen handen. Fulfilment is één van de kernprocessen van een webwinkel’, vindt Boekraad. De beginnende webwinkelier adviseert hij om klein te beginnen. ‘En houd het vooral simpel en duidelijk. Dan blijft het overzichtelijk voor jezelf en krijg je beetje bij beetje gevoel of er daadwerkelijk een markt voor is. Zorg voor partners waar je een goed gevoel bij hebt, niet per definitie de goedkoopste of de snelste.’
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2014.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Gat in de markt: Coupontrade, DressMeWell en ShirtsofCotton
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.