Twinkle | Digital Commerce

CBS: 9,2 procent groei voor webwinkels in eerste kwartaal

2017-11-08
180101
  • 1:24

Winkeliers die het gros van hun producten op afstand verkopen, waaronder postorderbedrijven en vooral webwinkels, hebben in het eerste kwartaal van dit jaar 9,2 procent meer omzet geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Maart was goed voor 10,0 procent groei.

Dat blijkt uit cijfers over de Nederlandse detailhandel van het CBS, die vanochtend zijn gepubliceerd. De omzet van ‘postorderbedrijven en internetwinkels’ ontwikkelt zich nagenoeg gelijk aan het hele afgelopen jaar, toen uiteindelijk 10,2 procent groei werd genoteerd. Dat dubbelcijferige groeipercentage was vooral te danken aan de sterke omzettoename aan het eind van het jaar.

Detailhandel in de lift
Uit de CBS-cijfers van vandaag blijkt dat de totale detailhandelsbestedingen in maart 2,2 procent lager uitkwamen dan in maart 2013, na plussen in januari en februari. De krimp is onder andere het gevolg van de samenstelling van de koopdagen in maart. Ook deden Nederlanders hun paasinkopen dit jaar in april en vorig jaar in maart. ‘Na correctie voor deze effecten was de omzet in maart iets hoger dan een jaar geleden’, aldus het CBS. De detailhandel zit dus weer in de lift. Vooral non-food retailers zien hun omzetten na jaren van krimp weer opkrabbelen (zie grafiek), met doe-het-zelfzaken als absolute exponent (11,2 procent groei in maart).

‘Via postorder en internet’
Het CBS brengt maandelijks alleen de procentuele omzetontwikkeling van de Nederlandse detailhandel in beeld. De eerder genoemde groeicijfers betreffen de detailhandelaren ‘via postorder en internet’. Ze geven geen beeld van de totale online detailhandelsverkopen, benadrukt het CBS; de omzet die ‘reguliere winkelbedrijven’ via internet realiseren wordt in andere categorieën geboekt.