Twinkle | Digital Commerce

Het seo-spook

2017-05-26
180101
  • 1:43

Vooropgesteld, ik ben geen online marketingexpert. Maar inmiddels heb ik al aardig wat ervaring opgedaan met het laten groeien van een online winkel en op die manier dus de impact (of het ontbreken daarvan) van online marketing op de verkopen gezien. Daarnaast heb ik nog het plezier gehad om bij veel grote webshops over de schouder mee te mogen kijken.

De focus die veel bureaus op seo leggen, vind ik nog steeds verwonderlijk. Ik behoor zeker niet tot de stroming die zegt dat seo al dood is (zoek voor de aardigheid maar eens op ‘seo is dead’, voor wat interessante discussies), maar ik vind wel dat het belang vaak wordt overschat. De vraag is waar dit toch vandaan komt? Is het dat bureaus zijn blijven hangen in het verleden? Komt het doordat het resultaat van seo-inspanningen bijna niet direct meetbaar is? Of is het omdat de klant er zelf niets van begrijpt?

Hoe dan ook, als een bureau over deze misplaatste focus nog een vleugje bangmakerij heen gooit, dan kan het snel weer aan de slag met linkbaiting, linkbuilding, zoekwoordenanalyse, copywriting et cetera. Niet zelden zie ik bureaus hun dienstverlening verkopen door veel subjectieve statements te maken: ‘Al het werk van de afgelopen jaren is voor niets geweest…’, ‘Je raakt je positie in Google kwijt’, ‘Je kunt geen (online) marketingcampagnes inzetten als je seo niet op orde is’. Hopelijk verwondert u zich net zo over deze uitspraken als ik? Erg genoeg gaan deze uitspraken ook altijd gepaard met een ‘oplossing’ die het bureau natuurlijk wel een paar uurtjes werk kost…

Ondernemers/marketeers: koop eens een boek met de titel ‘Seo bible’ of iets dergelijks, verslind het, stel een hoop vragen over seo en probeer zelf te doorgronden waarom iets wel of niet nodig is. Bureaus: plaats seo in een groter geheel en maak specifiek waarom u hier aandacht op wilt vestigen. Als u dit allebei doet, moet u samen toch tot een goede seo-aanpak kunnen komen die proportioneel en effectief is?!
 
Deze column verscheen eerder in Twinkle 4-2014.